Merchandise Essentials uit Roeselare zet voet aan Berlijnse grond

Het Duitse team verhuist naar The Factory in Berlijn.© GF
Het Duitse team verhuist naar The Factory in Berlijn.© GF
Redactie KW

Waar voor de meeste bedrijven de focus in 2020 lag op consolidatie en het beperken van de coronaschade, was het voor Merchandise Essentials een jaar van spectaculaire groei en verdere internationale expansie. Na Utrecht en Gdansk, heeft de specialist in hippe kledij en accessoires voor bedrijven nu ook een volwaardig kantoor in Berlijn.

In de zomer van 2020 vertrok Sebastiaan Maesen, op dat moment al 3 jaar in dienst bij Merchandise Essentials, richting Berlijn. Hij kreeg van de zaakvoerders Niels Vandecasteele en Steven Callens een duidelijke opdracht mee. “Sebastiaan was één van de toppers op onze commerciële afdeling. We zagen in hem de ideale persoon om onze activiteiten op te starten in Berlijn”.

En of Maesen in zijn opdracht slaagde! In slechts enkele maanden tijd groeide het Berlijnse eenmanskantoor uit tot een volwaardige satelliet voor Merchandise Essentials. “We hebben een een erg vernieuwend en aantrekkelijk product, heel veel bedrijven zijn gebaat bij ons aanbod, de grootste uitdaging was in die eerste maanden om te zorgen dat mensen wisten dat we bestonden”, aldus Sebastiaan Maesen.

Nieuwe kracht

Ondertussen vinden de Duitse bedrijven vlot de weg naar Merchandise Essentials Berlijn, in die mate zelfs dat een eerste aanwerving zich opdrong. “Op 1 december is Raky Sall aan boord gekomen. Een jonge en bijzonder getalenteerde Française die al enkele jaren in Berlijn woont en voordien Country Manager was bij een concullega van Merchandise Essentials”, zo licht Maesen toe. De bedoeling is dat Sall in de komende maanden wordt opgeleid tot Country Manager zodat Sebastiaan zich op de volgende uitdaging binnen Merchandise Essentials kan toeleggen. Het Duitse team huist nu ook in The Factory, wat bekend staat als de belangrijkste innovatiehub van Duitsland.

Nog meer kantoren

Ook op het hoofdkantoor voelt met de meerwaarde van de verschillende buitenlandse kantoren. Steven Callens licht toe: “de feedback die we uit de markt krijgen helpt ons om onszelf slimmer te positioneren. Zo merken we bijvoorbeeld dat sustainability, één van onze USP’s, in Duitsland nòg belangrijker is dan in België al het geval is. Dat heeft ons ertoe aangezet om hier nog meer op in te zetten.”

Intussen staat alweer een nieuwe vacature open voor het Berlijnse kantoor van Merchandise Essentials. Commercieel talent moet helpen de verdere groei in Duitsland te bewerkstelligen. De blik van het jonge en ambitieuze management staat ondertussen op de zeer nabije toekomst gericht: in 2021 moeten opnieuw een aantal buitenlandse kantoren uit de grond rijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier