Luchthaven Oostende vordert nog ruim 6 miljoen euro van Vlaamse regering

De luchthaven van Oostende. (foto Belga)

De regionale luchthavens van Oostende en Deurne eisen nog meer dan 9 miljoen euro van het Vlaams Gewest. Voor de luchthaven van Oostende gaat het om ruim 6,3 miljoen euro. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) zegt dat de bedragen niet uitbetaald kunnen worden, omdat de subsidieovereenkomst dat niet toelaat. “Een nieuwe aflevering in het totale mismanagement van dit dossier”, zegt Groen-parlementslid Bogdan Vanden Berghe, die de informatie opvroeg.

De LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij), de uitbater van de luchthavens, meent nog recht te hebben op vorderingen uit de periode 2020-2024, blijkt uit het parlementair antwoord. De extra kosten worden verklaard door de verstrengde Europese regelgeving. Voor de luchthaven van Deurne gaat het over 3,3 miljoen aan kosten voor veiligheid, beveiliging en brandweer. Voor Oostende gaat het om 6,3 miljoen euro. 

Subsidieovereenkomst

Maar minister De Ridder zegt in het parlementair antwoord dat de bedragen niet uitbetaald kunnen worden, omdat de subsidieovereenkomst uit 2013 dat niet toelaat. De overeenkomst had een looptijd van vijf jaar, maar bij gebrek aan nieuwe overeenkomst is ze nog altijd van kracht. De kosten overschrijden de maximale subsidiebedragen uit de overeenkomst. 

Over de vorderingen voor de periode 2020-2024 loopt er geen gerechtelijke procedure, maar dat is wel het geval voor 2019, het jaar dat de subsidieovereenkomst afliep. In eerste aanleg werd het Vlaams Gewest veroordeeld om bijna 386.000 euro te betalen, maar het tekende daartegen beroep aan.  

“Al zes jaar lang worden de regionale luchthavens gefinancierd via een gedateerde subsidieovereenkomst”, reageert Groen-parlementslid Vanden Berghe. “Daardoor ontstaat er nu discussie over wat er kan of mag gesubsidieerd worden, met deze miljoenenvorderingen als gevolg. Minister De Ridder mag dan wel ‘fan’ zijn van de luchthaven zoals ze zelf verklaarde, het wordt telkens meer en meer duidelijk dat dit dossier een ongelooflijke puinhoop is. En intussen laat de regering de subsidies stromen.”

Sinds 2018 werd er gewerkt aan nieuwe subsidieovereenkomsten, maar die zijn nooit door de Vlaamse regering goedgekeurd. “Hier moet dringend iets aan gedaan worden of die factuur gaat alleen maar oplopen zonder dat er duidelijkheid is over wie ervoor moet opdraaien”, zegt Vanden Berghe in een persbericht, waarbij die het “onaanvaardbaar” noemt mocht een nieuwe subsidieovereenkomst de vorderingen met terugwerkende kracht dekken.

Doorlichting nodig

Vanden Berghe ziet in de onduidelijkheid over openstaande rekeningen het bewijs dat een grondige doorlichting nodig is van de regionale luchthavens, en dat de subsidiestroom moet stoppen. Hij wijst erop dat vooral de luchthaven in Deurne in slechte financiële papieren zit. Zo raakte eerder dit jaar bekend dat er een alarmbelprocedure is opgestart voor de luchthaven, waardoor iedere schuldeiser de ontbinding van de luchthaven kan vragen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise