De regionale luchthaven van Oostende boekte vorig jaar een bedrijfswinst van 392.000 euro. Dat blijkt uit de jaarrekening van de LEM Oostende. Toch voorspellen de cijfers weinig goeds: de omzet loopt terug en zowel de luchtvracht als het aantal passagiers stijgen niet. Het overgedragen verlies bedraagt 1,3 miljoen euro.
“Oostende heeft eigenlijk dezelfde problemen als de regionale luchthaven in Antwerpen”, stelt professor Wouter Dewulf, luchtvaarteconoom aan de UAntwerpen. “De omzet, die een luchthaven krijgt via de reizigers en de cargo, hinkt duidelijk achterop. De 30.000 ton aan cargo die men haalt is overigens echt mager, zeker voor een luchthaven die zich als cargohub profileert.”
De totale bedrijfsopbrengst in Oostende bedraagt voor het jaar 2024 ongeveer 19,3 miljoen euro. Die som krijg je door 11,3 miljoen euro aan subsidies op te tellen met de omzet van 7,4 miljoen euro. Als laatste toe te voegen aan die som – en dat is vrij opmerkelijk – is er een niet-recurrente bedrijfsopbrengst (eenmalige opbrengst, red.) van 525.000 euro. Dat bedrag komt mogelijk van de zonnepanelen rond de luchthaven, al kon dat niet worden bevestigd.
Artificiële winst
“Op die manier (door de eenmalige opbrengst, red.) krijgt het totale resultaat wel een soort doping toegediend”, aldus nog professor Dewulf. Zonder de 525.000 euro zou er geen winst, maar verlies geboekt zijn in Oostende. “Er is dus winst, maar de manier waarop is nogal artificieel.”
Ondertussen loopt de totale schuld van de luchthaven op tot 12,5 miljoen euro. Bijna 4 miljoen euro daarvan staat open bij leveranciers. Die leveranciers komen mogelijk in de problemen als de ellenlange discussie tussen Vlaanderen en de luchthaven over de beheersovereenkomst – en dus de subsidies – niet snel wordt opgelost.
Onzekerheid
In de jaarrekening schrijft het bedrijf namelijk dat “de toekenning en de inbaarheid van de vordering op de Vlaamse regering – met betrekking tot de bijkomende subsidies over het boekjaar 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024 – onzeker blijven”. “Ook de bevestiging en ondertekening door de Vlaamse overheid van de aangepaste subsidieovereenkomst blijft onzeker”, schrijft de luchthaven zelf. Volgens Dewulf heeft de luchthaven door die onzekerheid mogelijk een “gigantisch probleem” in de toekomst.
In een notendop, de solvabiliteit ziet er vrij belabberd uit in Oostende. Dankzij de kapitaalsubsidies van de overheid is het eigen vermogen wel nog positief. Gisteren/woensdag bleek dat ook de luchthaven in Deurne in slechte papieren zit. De luchthaven is structureel verlieslatend en toenemend afhankelijk van de overheid en de aandeelhouder – het Franse Egis.
Geen verslag
Zeer opmerkelijk aan de jaarrekening (die beschikbaar is via de Nationale Bank van België) is dat er dit jaar geen verslag gekoppeld is van de Algemene Vergadering of van de bedrijfsrevisor. Dat geldt trouwens voor zowel de jaarrekening van Oostende als van Antwerpen. Volgens een bron dicht bij de luchthaven is het mogelijk dat de revisor weigerde om de rekeningen goed te keuren. Het oude juridische geschil tussen Vlaanderen en de luchthaven over de subsidies zou daar een mogelijke oorzaak van kunnen zijn.
De revisor en de luchthaven waren donderdag niet bereikbaar voor commentaar. Vlaams minister Annick De Ridder (N-VA) wacht tot na haar verlof om een reactie te geven.