Voor het eerst sinds lange tijd vonden er in september opnieuw commerciële (test)vaarten plaats op de Lovaart. Op vrijdag 27 september werd er een persmoment georganiseerd bij het Regionaal Overslagcentrum Veurne om deze testvaart in de ontwikkeling ervan toe te lichten.
Betonproducent De Brabandere testte de mogelijkheid om zeezand vanuit Oostende via de binnenvaart naar Veurne te vervoeren. Op dit persmoment gaven de betrokken partijen meer uitleg over dit initiatief, de resultaten en de toekomstperspectieven. De testvaarten tot aan het Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal Vlaanderen, De Brabandere en Barging Solutions. In de 12de eeuw werd de Lovaart gegraven om de stad Veurne te verbinden met de Ijzer. Het kanaal speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van de regio. Tot in de 19de eeuw gebruikten binnenvaartschippers de Lovaart intensief als belangrijke transportroute. Met de opkomst van het vrachtvervoer per vrachtwagen verschoof het gebruik van het kanaal geleidelijk naar toerismevaart en recreatie. Maar daar komt nu terug verandering in.
Eerste duurzame transporten op de Lovaart
De Brabandere vervoerde de voorbije weken zeezand voor de productie van beton, geladen in de haven van Oostende. “De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, zegt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome elektrische vaartuigen ook een rol in dit project kunnen spelen.”
Nieuwe loskade in gebruik genomen
ROC Veurne, gelegen aan het bedrijventerrein tussen de Lovaart en de Vaartstraat, beschikt nu over kaaimuren van 50 meter lang en een kaaiplateau van 325m². ‘ROC Veurne biedt bedrijven de mogelijkheid om op een milieuvriendelijke manier goederen over te slaan van water naar wegvervoer, wat de druk op het wegennet sterk vermindert’. “ROC Veurne is van aanzienlijk belang voor het veilig stellen van de economische en logistieke toekomst van de regio”, aldus Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “Door de samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen versterken we de logistieke mogelijkheden van de regio”, vult Els ‘T Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg aan.
Voor het transport wordt gebruik gemaakt van een Spits, een type schip dat door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt is voor transport op de waterwegen in de Westhoek. Het schip kan 200 ton zand vervoeren. Een vrachtwagen zal ongeveer 30 ton zand per rit vervoeren. Elke vaart met het schip wil zeggen dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn. Om de toegankelijkheid van de Lovaart te verbeteren worden er over de volledige lengte van de vaart tussen Veurne en De Fintele in Lo-Reninge baggerwerken uitgevoerd. Dat moet als resultaat hebben dat de vaart een diepte van 2.20 meter en een breedte van 6 meter zal hebben.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier