Kurt Vanlerberghe (Vooruit) vraagt zich af wat de visie van de meerderheid is op grootschalige kleinhandel langs de invalswegen. “Investeerders willen duidelijkheid”, stelt hij. Voor burgemeester Lies Laridon (CD&V) is vooral clustering belangrijk zoals de zone in de Esenweg.
“De kleinhandelszone in de Esenweg is een commercieel succes maar Diksmuide mist nog meer dergelijke winkels. Zo is er nauwelijks een aanbod kledij voor kinderen, vrouwen en mannen. Veurne slaagt daar blijkbaar wel in”, houdt Vanlerberghe zijn betoog.
Klare taal
“Zij kunnen ketens zoals Torfs, JBC en AS Adventure aantrekken. Clustering met een trekker uit de voedingssector is daarbij van belang. Supermarktketens zoals Jumbo en Albert Heijn hebben al interesse getoond in een vestiging in de Woumenweg. Wil Diksmuide commercieel aantrekkelijk blijven, dan is er dringend een beleid nodig dat de komst van zo’n winkels aanmoedigt. Al 50 jaar leven we onder het juk van Unizo dat afkerig staat tegenover elke verandering maar met lede ogen moet vaststellen dat er minder winkels in het oude stadscentrum gevestigd zijn. We vragen klare taal.”
Maar voor burgemeester Lies Laridon is het voor die klare taal nog iets te vroeg. “We kregen net te horen dat we geselecteerd zijn voor de Profploeg van de Vlaamse overheid. Dat is een team experten dat gratis acties voorstelt om een bruisende handelskern te creëren. We vinden dat advies nuttig voor de opmaak van het strategisch commercieel plan.”
Zone Esenweg
Voor Vanlerberghe is het zonde dat er na drie jaar nieuw bestuur nog steeds geen plan op tafel ligt. En daarop laat Laridon toch in haar kaarten kijken. “Ik ben eerder voorstander om de zone in de Esenweg uit te breiden. Voor een rij baanwinkels met elk hun eigen parking ben ik minder te vinden.” Maar met dat antwoord is Eric De Keyser (Vooruit) niet tevreden. “Dan zullen we nog jaren moeten wachten. Diksmuide moet meerder clusterzones ontwikkelen en niet enkel kijken naar de Esenweg.” (GUS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier