Cargill, Danone, Delhez Tôlerie en L’Oréal hebben dinsdag de titel van ‘Factory of the Future’ gekregen van technologiefederaties Agoria en Sirris. Met de award willen de koepels de meest toekomstgerichte productiebedrijven in België aanduiden. De in totaal 42 titelhouders doorstonden de coronacrisis bovendien goed, blijkt uit een bevraging.
Sinds 2015 reiken Agoria en Sirris in samenwerking met de verschillende sectorfederaties de Factories of the Future Awards uit. In totaal bestaat de groep laureaten uit 42 bedrijven. Ze krijgen de titel voor een periode van drie jaar. Na afloop daarvan moet een nieuwe audit uitwijzen of de titel kan verlengd worden.
Cargill
Vier bedrijven kregen dinsdag de award voor het eerst. Het gaat om de vestiging van voedingsmiddelenleverancier Cargill in Izegem, de productiesite van voedings- en drankbedrijf Danone in Rotselaar, plaatwerkerij Delhez-Tôlerie in Thimister-Clermont en de fabriek van cosmeticabedrijf L’Oréal in Libramont. De winnaars ontvingen hun award digitaal uit handen van Jan Jambon en Willy Borsus, Vlaamse minister-president en Waals viceminister-president.
Vijf andere maakbedrijven konden hun eerder behaalde titel verlengen. Het gaat om Continental, Provan, St-engineering (voormalig Newtec), Borit en Nuscience. In totaal bestaat de groep Factories of the Future vandaag uit 42 bedrijven.
Coronacrisis
Uit een bevraging onder die 42 bedrijven blijkt bovendien dat de Factories of the Future weerbaar waren tegen de coronacrisis, stelt Agoria. Acht bedrijven bleven 100 procent operationeel, bij de rest lag de activiteitsgraad gemiddeld tussen de 70 en de 95 procent. Gemiddeld 90 procent van de geplande investeringen werden in het coronajaar uitgevoerd.
“2020 was natuurlijk een uitzonderlijk jaar, en we zijn dan ook erg blij dat ondanks de zeer moeilijke omstandigheden toch heel wat maakbedrijven in ons land hun geplande transformatietrajecten zijn blijven voortzetten”, zegt Geert Jacobs, project manager ‘Factories of the Future’ bij Agoria. De winnaars van vandaag illustreren dat toekomstdenken en geloven in je eigen visie als ondernemer altijd belangrijk blijft, want hoe lastig ook… uiteindelijk is corona maar een momentopname. Wil je als bedrijf voorlopen, blijf dan investeren ook in tijden van crisis.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier