In Knokke-Heist blijft leegstand in winkelstraten dalen: “Reputatie als shoppingparadijs nog versterkt”

© (Foto MM)
Redactie KW

De leegstand in de belangrijkste winkelstraten van Knokke-Heist blijft verder dalen. In vergelijking met een jaar geleden staan ruim 30 winkelpanden minder leeg. En 2020 was op dat vlak al een recordjaar. “We zien dat ons herstelplan werkt”, zegt het gemeentebestuur.

Winkelsteden en leegstand: het blijft een moeilijk huwelijk. Waar verschillende steden en gemeenten sinds corona te kampen hebben met een stijgend aantal leegstaande winkelpanden, gebeurt in Knokke-Heist net het tegenovergestelde. In de gouden handelsdriehoek – Lippenslaan, Kustlaan en Dumortierlaan – zijn ze zelfs beter dan ooit. “Daar staan in vergelijking met één jaar geleden samen 18 panden minder leeg. Op de Zeedijk gaat het om 15 leegstaande panden minder. Op de Zoutelaan en Graaf D’Ursellaan noteren we dan weer een status quo met respectievelijk 4 en 3 leegstaande panden”, laat het gemeentebestuur trots weten.

Leegstandtaks

Opvallende cijfers, zeker omdat de periode de tweede lockdown omvat. “Een van de redenen van deze positieve cijfers is ongetwijfeld het duurzame effect van het herstelplan”, klinkt het. “Hiervan waren de waardebon en gratis Gault&Millau-gids voor inwoners en tweedeverblijvers misschien wel de bekendste maatregelen. Het herstelplan behelst echter zoveel meer: ondernemers kregen financiële ademruimte door bepaalde taksen en belastingen te laten vallen en ook de leegstandtaks speelde zijn rol. Als een pand langer dan een jaar leeg staat, moeten eigenaren daar belastingen op betalen. Maar er waren bijvoorbeeld ook talrijke aanpassingen aan het openbaar domein, er werden bijkomende shoppingevents georganiseerd en de shoppingshuttle versterkte de reputatie van Knokke-Heist als shoppingparadijs.”

Ook belangrijk: door de coronacrisis kwamen tweedeverblijvers meer dan ooit richting Knokke-Heist. En laat net dat de belangrijkste doelgroep zijn van de lokale ondernemers.

Pop-ups

Als laatste punt haalt het gemeentebestuur het belang van de pop-ups aan. Traditioneel is Knokke-Heist tijdens de zomermaanden dé plaats bij uitstek waar bezoekers pop-ups kunnen bezoeken. De cijfers tonen aan dat ongeveer 1 op 3 pop-ups een vaste handelszaak wordt. Om (startende) ondernemers extra te stimuleren, biedt het gemeentebestuur ook 8 uur gratis coaching aan van experts. Samen overlopen ze dan verschillende onderwerpen zoals winkelinrichting, productgamma, sociale media/marketing, beleving, horeca en digitale innovatie. Het einddoel? De leegstaand verder doen blijven dalen. (MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise