Addhome Group, het Kortrijk-Waregemse bedrijf dat containers op maat maakt, lijkt van de aardbol verdwenen. Tientallen gedupeerde klanten blijven onthutst achter, zonder container én zonder compensatie van de betaalde voorschotten. “Een maand geleden was ons project ‘prioritair’, na jaren wachten en aandringen. Nu is het bedrijf plots failliet. Waar is al dat geld naartoe? Addhome heeft ons en nog vele anderen enorm bedrogen, het is surrealistisch”, getuigen Arnout Capiau (47) en Elke Lamon (46) uit De Pinte.
Een jaar voor de coronacrisis richtten Basiel van Cauwenberge en Gert-Jan Plaisier bijna helderziend het bedrijf Addhome Group op, dat zeecontainers omvormt tot afgewerkte kantoren, zorgwoningen, zwembaden en meer. Alles kon op maat uitgewerkt worden. De containers werden snel verbouwd en konden op korte termijn geleverd worden. Met de kraan in de tuin en hup, je minihuisje stond er. Maar wat als een bijzonder mooi verhaal begon, eindigt nu in mineur.
Om de ambitieuze plannen te realiseren, ging Addhome Group vorig jaar nog op zoek naar extra kapitaal, om te investeren in de verdere industrialisatie en internationale groei. Nu is het bedrijf plots verdwenen. Geen sociale media, geen website, en geen contactgegevens voor de klanten, waarvan tientallen al grote voorschotten hadden betaald. Ook Elke Lamon en Arnout Capiau uit De Pinte behoren tot de gedupeerden van het bouwbedrijf met hoofdzetel in Kortrijk en werkplaats in Waregem.
Populair
“We hebben Addhome nochtans goed onderzocht. Toen we het bedrijf in 2022 contacteerden, was het echt populair, ook in de pers. Het is niet dat we in zee gingen met een of andere onbekende malafide bouwpromotor. Maar wat wij en vele anderen hebben meegemaakt, is surrealistisch. Puur bedrog”, klinkt het. Elke geeft in bijberoep bijles aan jongeren, en wou naast haar woning een eigen leslokaal. “Addhome zou twee volledige en een kleinere container aaneen lassen, voor het kantoor en een extra atelier en tuinhuis.”
“Dat moest 75.000 euro kosten en al snel kregen we een eerste voorschotfactuur van 6.000 euro in de bus. Iets wat ons vrij normaal leek, ze zouden er namelijk meteen aan beginnen. Een jaar later was er nog niets gebeurd maar mochten we wel een tweede factuur betalen, 23.000 euro deze keer. Toen we de planner contacteerden, zei hij dat er veel vertraging was door de populariteit, problemen met onderaannemers, het was druk in de sector enzovoort. Tja, dat kan he. We dachten toen nog steeds dat ze met ons project bezig waren, en betaalden de factuur.”
Schot in de zaak
“Er was altijd wel iets. Een medewerker die uitviel, een probleem hier en een probleem daar, maar onze bestelde units zouden er zeker komen. De maanden nadien hebben we in totaal nog 30.000 euro aan voorschotten betaald, ze verzekerden ons dat ons project zo sneller vooruit kon gaan. Ze kwamen zelfs ter plaatse om de site te bekijken, en gaven ons de opdracht om de grond wat aan te passen, de bomen te snoeien enzovoort, zodat de plaatsing vlot kon verlopen.”
“Eindelijk begonnen, er kwam schot in de zaak, dachten we. Je bent er ook niet constant mee bezig he, het leven gaat voort en we hebben onze jobs en ons gezin. De communicatie bleef intact, zelfs nog tot voor het bouwverlof. Er werd ons verzekerd dat ons project prioritair was. Via een advocaat hebben we aanmaningen gestuurd en we hebben zelfs de bedrijfssite eens bezocht. Het zou allemaal in orde komen…”
“Na het bouwverlof hoorden we – niet van het bedrijf zelf – dat Addhome failliet was. Plots. We waren in alle staten, hoe kan dat nu? Intussen horen we dat er tientallen gedupeerden zijn. Allemaal werden we jaren aan het lijntje gehouden, we werden belogen en bedrogen en keihard in de zak gezet. Ze zijn met onze voeten blijven spelen tot de allerlaatste minuut. Het is echt surrealistisch, misbruik van vertrouwen op grote schaal.”
Financiële last
“En waar is al dat geld naartoe? Onze 60.000 euro? We hoorden zelfs dat iemand 130.000 euro voorschot had betaald voor een project. Die containers bestaan allemaal niet, maar het geld werd wel overgemaakt. Wij mogen nu nog twee jaar maandelijks 1.300 euro afbetalen, voor iets dat we niet hebben en dat niet bestaat. Dat is een grote extra financiële last voor ons gezin en voor mijn onderneming”, vertelt Elke.
Op aanraden van vrienden en familie richtte het koppel een steunactie op. “We willen niet bij de pakken blijven zitten en proberen positief te blijven, anders worden we zot.” Arnout en Elke leerden intussen andere gedupeerden kennen, die zich verenigen op Facebook.
Het zou om tientallen klanten gaan die veel geld kwijt zijn. Klanten die wel hun container ontvingen, klagen dan weer over diverse problemen. Wat als een mooi verhaal begon, eindigt bijzonder lelijk. Addhome Group zelf wenste niet te reageren.
Wie het gezin uit De Pinte wil steunen, kan dat via https://steunactie.be/actie/help-ons-uit-de-kosten-na-failliet-addhome/-53487.