Delhaize St. Rochus verwelkomt de robot Broelie: Van ‘Waar vind ik’ tot leuke ‘Wist je datjes’

Tom Dujardin, Jeroen Demeersseman en Shalane Vandemaele. Onderaan toont Broelie een promotioneel scherm © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

De toekomst komt ineens heel dichtbij met een interactieve robot die je begeleidt naar jouw gezochte product in de winkel. “Broelie is uniek in de regio. We willen hem vooral inzetten om de ‘100% Kortrijk’-producten in de kijker te plaatsen”, zeggen zaakvoerders Jeroen Demeersseman en Shalane Vandemaele.

De robot – door Delhaize St. Rochus gedoopt tot Broelie, naar de Broeltorens – is een ontwikkeling van het Kortrijkse bedrijf DeDuCo. “Het is multifunctioneel inzetbaar. ’s Ochtends vroeg kan hij de rayons scannen en de lege schappen aanduiden die prioritair moeten aangevuld worden. Alle producten in de winkel werden gegeolokaliseerd zodat klanten onder ‘Waar vind ik’ een mapje krijgen of kunnen kiezen dat de robot hen begeleidt”, legt Tom Dujardin uit, zaakvoerder van DeDuCo.

Broelie keert zelf terug naar zijn startpunt en gaat aan 30 procent batterij automatisch naar zijn laadstation. De robots van DeDuCo kan je onder meer ook vinden in Andorra, Zweden en Engeland. “Dit zijn de eerste versies. De voorbereiding is klaar voor serieproductie als een hoofdkantoor bijvoorbeeld beslist om ze over alle winkels uit te rollen.”

Onder ‘Waar vind ik’ krijg je de route naar het product
Onder ‘Waar vind ik’ krijg je de route naar het product © MD

Broelie kan volgens thema aangepast worden. Denk aan een ander jasje, stem, deuntje. Je kan er zelfs zaken opzetten voor een tasting. Met de optie ‘Jackpot’ kunnen klanten zich vermaken tussen hun boodschappen. Verder vind je onder ‘Wist je dat’ verschillende weetjes over Kortrijk, zoals: ‘Kortrijk komt van Cortoriacum oftewel nederzetting in de bocht van de rivier. In de bocht van de Leie dus. Kortrijk lag ook op de kruising van twee belangrijke Romeinse heerwegen; die van Tongeren naar Cassel en van Doornik naar Oudenburg.’

“Met Broelie willen we ons ‘100% Kortrijk’-concept extra promoten. Intussen hebben we zo’n 20-tal leveranciers in ons aanbod. De klanten vinden het vooral tof en zijn enthousiast over de mogelijkheden wat betreft klantenservice. Het geeft een kijk in de toekomst van supermarkten”, zegt Jeroen. Voorlopig blijft Broelie zes maanden in Delhaize St. Rochus.

TIP: Tijdens Weekend van de Klant op 5 en 6 oktober krijgen de eerste 3.000 klanten een gratis 100 procent katoenen handdoek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier