Bekende kledingzaak Tischa failliet, klanten misnoegd over onbruikbare waardebonnen

Al een week hangt er een A4'tje aan het raam in Wevelgem. © JDW
Redactie KW

Damesmode? Daarvoor was in onze regio Tischa zeker een hotspot. Maar daar komt nu een einde aan, want de kledingzaak met vestigingen in Wevelgem, Kortrijk, Roeselare en Knokke-Heist is failliet. Er heerst veel ongeloof, zeker bij klanten die net nog een waardebon kregen.

Mee zijn met de laatste mode, daarvoor kon je sinds jaar en dag bij Tischa in Wevelgem terecht. Eind jaren negentig werd de kledingwinkel geopend in de Lode de Boningestraat, waarna hij verhuisde naar de Grote Markt. De zaak kreeg al snel vestigingen in Kortrijk en Roeselare, later kwam daar ook Knokke-Heist bij. Een bloeiende boetiek. Al is die nu uitgebloeid.

Bloedrode cijfers

Sinds 13 februari van dit jaar werd het faillissement geopend. Zonde, klinkt het wanneer we even een kijkje gaan nemen aan het hoofdfiliaal in Wevelgem. In het kwartier dat we postvatten aan de deur, kijken vijf dames naar binnen om dan teleurgesteld af te druipen. “Beste klant, wij zijn vandaag uitzonderlijk gesloten. Wij danken u voor uw begrip”, staat op een A4’tje dat aan de ruit hangt.

Een blaadje dat er al een week hangt. En uitzonderlijk blijkt het uiteindelijk niet te zijn. De winkel blijft wellicht een heel eind dicht. “Ik kan het niet begrijpen”, vertelt een dame die er in haar middagpauze vaak over de vloer ging. “Dit was toch dé plaats om te komen shoppen. Ik dacht echt dat het goed draaide.”

Maar blijkbaar deed corona de winkel geen goed. De zaak tekende bloedrode cijfers op en dat deed hen nu de das om. Sneu voor de zaak die ruim een kwarteeuw een begrip was. Sneu voor de shopper.

Waardebon

Daarnaast zijn er ook kwade stemmen te horen. Een vrouw uit Menen krabde zich in de haren toen ze het nieuws hoorde. “Mijn dochter kreeg net een cadeaubon, gekocht in januari. Er werd een mooie strik rond gedaan. Er werd gevraagd naar de geldigheidsduur en toen werd zelfs met geen woord gerept over enige moeilijkheden.”

De waardebon is nu waardeloos. Door de tussenkomst van het faillissement kan die niet meer gebruikt worden. Wat gedupeerden wel kunnen doen is een aangifte van schuldvordering via het digitaal platform www.regsol.be, maar of er nog iets zal terugbetaald worden is hoogst onzeker. “Ik zal de winkel als trouwe klant zeker missen, maar ik voel me ook bedrogen en in de steek gelaten.” (JDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier