De gemeente Wielsbeke weigerde de vergunningsaanvraag van Beaulieu voor een nieuw logistiek centrum, na negatief advies van de provincie en massaal protest van bewoners. Dat die bewoners bezorgd zijn, bleek ook uit een oproep die we lanceerden. “Een aanslag op de gezondheid”, worden de plannen zelfs genoemd. Dat er opnieuw een aanvraag komt, dat staat nu al vast bij Beaulieu. “We bekijken nog op welke manier we tot een vergunbaar project kunnen komen.”
Beaulieu International Group wil een logistiek centrum realiseren langs de Rijksweg, op een terrein van 5 hectare tussen de Rijksweg en de Ridder de Ghellinckstraat in Wielsbeke. Het gaat om een logistiek centrum met 54 loskaaien, dat zo’n 772 vrachtwagens per dag zou kunnen ‘ontvangen’.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar gaf een negatief advies over de aanvraag en dat klonk in grote lijnen hetzelfde als het advies van de provincie. De huidige mobiliteitsstudie is ontoereikend, net als de MER-screening. Een MER-screening is een analyse van een project om te bepalen of een volledig MilieuEffectenRapport(MER) nodig is. Geluidsoverlast, luchtvervuiling en visuele hinder door loodsen van 15,2 meter hoog vormen ernstige nadelen voor de woonomgeving. Nachtelijke activiteiten kunnen bijkomende hinder veroorzaken en de leefkwaliteit van omwonenden aantasten. Er is ook nog onzekerheid over de toekomstige invulling van de site waardoor een volledige milieubeoordeling onmogelijk is. Opslag van gevaarlijke stoffen wordt niet uitgesloten, zonder bindende veiligheidsmaatregelen.
Nieuwe aanvraag
Het bedrijf kan nu in beroep gaan tegen die beslissing, of een nieuw dossier indienen: een volledig nieuw dossier of de eerdere aanvraag met een aantal aanpassingen. Dat er een nieuwe aanvraag komt, lijkt al duidelijk. “We zijn op dit moment aan het bekijken wat we gaan doen om tot een vergunbaar project te komen”, zegt Jelle Vandecasteele in naam van BIG. “Welke aanpassingen er volgens ons daarvoor nodig zijn, gaan we eerst intern bekijken, om de aanvraag voldoende gefundeerd opnieuw te lanceren. Maar we vinden wel dat er onvoldoende rekening is gehouden met bepaalde objectieve documenten in het dossier.”
“We zijn op dit moment aan het bekijken wat we gaan doen om tot een vergunbaar project te komen”
“Sowieso komt op die plek ooit industrie”, zegt Vandecasteele. “Het perceel is ingekleurd als industriegrond, dus zal die ooit wel een industriële invulling krijgen. Wij hebben in aanloop naar onze aanvraag altijd de dialoog opengehouden met de verschillende stakeholders en hebben uit de infomomenten ook concrete zaken meegenomen om tegemoet te komen aan de bezorgdheden uit de buurt. Zo hebben we alle loskaaien in de plannen aan de andere kant van het gebouw ingepland, weg van de Rijksweg en de bewoning, om eventuele overlast tot een minimum te beperken.”
Minder transport
BIG beseft dat de vermeende 772 vrachtwagens een aanzienlijke druk zouden leggen op de mobiliteit. “Belangrijk is wel dat we beseffen dat BIG onderdeel is van die drukte op de N382, maar daar niet de oplossing voor kan zijn. En ook: de wetgeving legt ons op om in de aanvraag het maximum aantal vrachtwagens en rijbewegingen te vermelden, en dus eigenlijk de transportbewegingen te overschatten. De realiteit zal sowieso minder zijn. Als een bedrijf een deel van ons gebouw wil gebruiken als productiehal, dan zal dat minder transport met zich meebrengen. Maar ik begrijp dat dat hoge aantal veel reactie teweeg heeft gebracht. Sowieso loopt alle verkeer naar dit project overigens niet langs de Rijksweg door het centrum maar langs de recent opgeleverde Lembeekstraat.”
Wat het argument betreft dat er te veel onzekerheid is over de invulling van de site, en de vergunningsaanvraag daarom niet goedgekeurd kan worden: “Graag wil ik dit nog benadrukken: eender welke activiteit van een eindgebruiker in ons project, moet sowieso eerst ook nog eens via een aparte vergunningsaanvraag op de tafel van het schepencollege komen. Mocht onze aanvraag voor het gebouw goedgekeurd worden, dan betekent dit sowieso geen ‘carte blanche’ dus.” (JM/foto Frank)