Met trots op haar Kortrijkse roots en de blik stevig op de toekomst gericht, opende Barco vrijdag 24 oktober officieel haar vernieuwde Experience Center op de hoofdzetel aan de Beneluxpark-campus. Het vernieuwde centrum dompelt bezoekers onder in de allernieuwste beeld- en visualisatietechnologie, met een steeds grotere rol voor software, AI en connectiviteit.
Het is al de derde grote vernieuwing sinds de opening van de Barco Campus in 2016. “Technologie evolueert voortdurend, en wij evolueren mee”, zei CEO An Steegen bij de opening. “We zijn actief in entertainment, enterprise en healthcare, en in elk domein willen we blijven vooroplopen. Barco is een bedrijf van innovatoren, met een globaal bereik. Tegelijk zijn we trots dat we hier in Kortrijk talent kunnen aantrekken en laten groeien.”
Burgemeester Ruth Vandenberghe toonde zich zichtbaar fier op de technologiereus. “Kortrijk is een stad van doeners, waar talent zich kan ontwikkelen. Barco is een toonbeeld van Kortrijks ondernemerschap en hun succes straalt af op onze stad.”
Het vernieuwde Experience Center in Kortrijk maakt deel uit van een netwerk van vijftien gelijkaardige Barco-centra wereldwijd. Toch blijft de Kortrijkse vestiging het vlaggenschip. “We willen dat bezoekers van over de hele wereld hier de toekomst van beeldtechnologie komen ervaren”, vertelt An Steegen.
Verfijnde medische beeldvorming
De bezoekers worden in zes themaruimtes langs Barco’s nieuwste technologie geleid. De Healthcare Pod toont hoe medische beeldvorming verfijnder en mensgerichter wordt. “Radiologen krijgen met het Coronis OneLook-scherm maar liefst 32 miljoen pixels tot hun beschikking – een verdrievoudiging tegenover vroegere schermen. Zo kunnen ze sneller en met minder fouten afwijkingen detecteren”, legt Liesbet Soenens uit, manager Experience Center.
“Radiologen krijgen maar liefst 32 miljoen pixels tot hun beschikking – een verdrievoudiging tegenover vroegere schermen”
In samenwerking met AI-bedrijven ontwikkelde Barco ondersteunende tools die de radioloog of patholoog helpen bij hun analyse. “Ook microscopisch onderzoek wordt nu gedigitaliseerd met haarscherpe schermen van acht miljoen pixels, wat het vak aantrekkelijker moet maken voor jonge artsen.”

Een opvallende innovatie is het 3D-scherm zonder bril, waarmee chirurgen een patiënt driedimensionaal kunnen bekijken tijdens de pre-operatieve voorbereiding. In de operatiezaal zorgen spraakgestuurde assistenten voor meer efficiëntie: van het oproepen van beelden tot het versturen van een bericht naar een collega.
Slimmer beveiligen
In de Enterprise Pod krijgen bezoekers een blik op de toekomst van control rooms. “We tonen niet alleen betere visualisatie, maar ook hoe lay-outs en workflows intelligenter kunnen worden ingericht”, zegt innovatiemanager Wim Verstraete. De technologie wordt wereldwijd ingezet in havens, bij politie en brandweer, maar ook in energie- en gezondheidssectoren.
Van thuisbioscoop tot themapark
Bezoekers op zoek naar entertainment, konden in de Residential Pod wegdromen bij een homecinema-installatie die op studiokwaliteit mikt. De nieuwe Heimdall 4K-laserprojector produceert nauwelijks 29 decibel, terwijl lichtsterkte, contrast en audio overtuigen met een demonstratieclip van Top Gun: Maverick.
In de Immersive Experiences Pod worden bezoekers letterlijk omringd door beelden. Met veertien laserprojectoren verandert elke muur en vloer in een levend schilderij – technologie die ook zijn weg vindt naar musea, planetaria, themaparken en trainingssimulaties.
En dan is er nog de Theater-zone, waar Barco de derde revolutie in cinema inzet. Na de overstap van analoog naar digitaal (begin 2000) en van lamp naar laser (2014-2015) zet het bedrijf nu de stap naar HDR-projectie. Het resultaat: ongeziene helderheid, diepe zwarttinten en levendig contrast. De eerste zalen in Europa zijn al uitgerust met de nieuwe technologie.