Bakker Danny Steenhuyse en zijn vrouw Myrian Vlaminck hebben de productie van hun beroemde Zwevezeelse Florentientjes overgelaten aan twee jonge ondernemers, met name Tom Spegelaere en Améline De Bel. De nieuwe bedrijfsnaam wordt Florentina Bakery, maar de productie blijft in Zwevezele. “We geloven rotsvast in het product, dat we geleidelijk internationaal op de kaart willen zetten”, aldus overnemer Tom Spegelaere.
De creatie door bakkerij Danny van de Zwevezeelse Florentientjes – een vernuftige combinatie van een krokant koekje met gekarameliseerde amandeltjes en crème gedrenkt in witte chocolade – dateert al van 1982. “Aanvankelijk probeerde ik er eerst een truffel van te maken”, lacht Danny. “Daarna zocht ik naar de juiste crème, een krokanter koekje, een beetje karamelsmaak, de juiste witte chocolade, … tot het bingo was. Alles begon met enkele bescheiden plateaus in de winkel. Maar Myrian kon zeer goed presenteren en verkopen. Weinig klanten gingen naar buiten zonder een doos Florentientjes. Mensen kwamen uiteindelijk van Kortrijk, Brugge, Antwerpen, Brussel, zelfs uit Nederland. De mond-tot-mondreclame deed de rest.”
Vandaag worden er jaarlijks maar liefst 1,8 miljoen Florentientjes verkocht in 900 winkels in België en Nederland. In één Zwevezeelse automaat alleen al gaan er jaarlijks tienduizend dozen de deur uit.
Delicaat product
Danny Steenhuyse schreef zelfs een brief aan koning Filip en liet een doos Florentientjes bezorgen op het paleis, via de privé-chauffeur van minister Hilde Crevits. Een week later kreeg hij een brief van de koning dat hij ze zeer lekker vond. “Naar verluidt haalt prinses Elisabeth ze af en toe bij een bakker in Ukkel”, verklapt Steenhuyse niet zonder trots. Uit enkele foto’s moet blijken dat ook Gunter Levy van de Romeo’s een fan is van de Zwevezeelse lekkernij.

De nieuwe ondernemers die de Florentientjes al sinds april produceren zijn Tom Spegelaere en zijn schoonzus Améline De Bel. Tom Spegelaere is de kleinzoon van Arnold en Suzanne, stichters van de supermarktketen Spegelaere. “Voor ons was het essentieel dat de authenticiteit van de Florentientjes volledig bewaard bleef”, aldus De Bel.
“Het is en blijft een arbeidsintensief en delicaat product”, vertelt Spegelaere. “Maar Danny heeft ons in het overnameproces uitstekend begeleid. Stap voor stap willen we dit West-Vlaamse streekproduct internationaal op de kaart zetten.” Ondertussen zijn er – voorlopig uitsluitend in de Zwevezeelse automatenshop – twee nieuwe smaken verkrijgbaar: pistache en aardbei.

Stukje erfgoed
Tijdens de persconferentie noemde burgemeester Lieven Huys uitvinder Danny Steenhuyse een van de meest succesvolle ondernemers uit de streek. “Hier in Hille – in het hart van Zwevezele – is het voor Danny en Myrian allemaal begonnen”, aldus Huys. “Vandaar dat het gepast is een hommage te brengen aan de gedreven maker van dit unieke streekproduct, dat zowel nationaal als internationaal naam heeft gemaakt.”
“Zelfs koning Filip en prinses Elisabeth lusten mijn Florentientjes” – Danny Steenhuyse
Overnemer Tom Spegelaere deelde mee dat er vorig jaar al gesprekken waren met Danny. “Wat Danny en Myrian in veertig jaar hebben opgebouwd, is een verhaal van vakmanschap, passie en doorzettingsvermogen. Vanaf de eerste gesprekken wisten me meteen: dit is niet zomaar een koekje. Dit is een beroemd stukje West-Vlaams erfgoed met een enorm potentieel.” Spegelaere liet ook verstaan dat zelfs bij een grotere productie en een eventuele verhuizing naar nieuwe gebouwen de Florentientjes sowieso altijd in Zwevezele zullen worden gemaakt.
Effen Weg
De gedreven bakker Danny Steenhuyse heeft ondertussen een nieuwe hobby gevonden. “Sinds april organiseer ik zelf uitgestippelde wandelingen in de regio voor de Vlaamse organisatie ‘Effen Weg’”, aldus Danny. “Die wandelingen zijn speciaal bedoeld voor mensen die om gezondheidsredenen geen grote afstanden meer kunnen doen. Een groep bestaat uit zo’n 25 mensen en we volgen altijd het tempo van de traagste. Ik heb er al enkele achter de rug aan het kasteel van Poeke en in landschapspark Bulskampveld. Er zijn maar weinig mensen in onze regio die weten hoe mooi het landschap is aan hun achterdeur. Ik vind het een fantastisch initiatief. Zo gauw ik een nieuwe wandeling online zet, is die in een mum van tijd uitverkocht.”