Andy en Vanessa met koffie- en snoepwagen op de markt

Vanessa Lasou en Andy Verschelde zijn al zeven jaar vertrouwde marktkramers in Oostrozebeke. (foto CLY)
Redactie KW

De Lasoetjes van het snoepwinkeltje uit de Hoogstraat zijn in de gemeente nagenoeg door iedereen gekend. Het paar komt uit een kermisfamilie en is beroepshalve foorkramer in de zomer. “Het idee om ook een plaatsje op de wekelijkse marktdag te veroveren was iets dat al heel lang in mijn hoofd speelde”, vertelt Vanessa.

Bij de familie Lasou zit het kermisgebeuren in het bloed. Wijlen Romain Lasou gaf de microbe door aan zijn kinderen en ook aan zijn kleinkinderen. Vanessa Lasou (45) is nu de jongste telg uit de familie die met heel veel enthousiasme haar foorkramersstiel uitoefent samen met haar man Andy Verschelde. Nu nemen ze er ook het marktgebeuren bij met een koffiecamper en een snoepwagen.

“Het coronagebeuren heeft ons aan het denken gezet. Als foorkramers trokken wij van de ene kermis naar de andere maar toen de kermissen voorbij waren, was het ook voor ons een tijdje gedaan. Het idee om de wekelijkse markt erbij te nemen in Oostrozebeke is er gekomen toen ons verteld werd dat er een plaats vacant kwam voor een snoepkraam. Omdat wij in de Hoogstraat al een druk snoepwinkeltje runden, was de stap vlug gezet. Bovendien waren er op dat moment drukke wegwerkzaamheden bezig in de Hoogstraat zodat ons klantenbestand snel achteruit ging. Wij moesten iets doen om met ons product naar de klanten zelf toe te gaan en een plaats op de wekelijkse markt leek ons het ideale alternatief. Intussen staan wij al zeven jaar op de markt in Oostrozebeke en dat is een succesverhaal. Naast het snoepkraam heb ik samen met mijn man ook nog eens een koffiecamper geplaatst want ook dat ingrediënt was nog niet op de markt aanwezig.”

Buitenlucht

“Ik moet zeggen dat ik het bijzonder graag doe”, aldus Vanessa. “Je zit steeds in de buitenlucht tussen het volk en intussen hebben we vaste klanten die we nagenoeg allemaal bij naam kennen. Wanneer om 7.30 uur het luikje van de koffieshop opengaat komen meteen de eerste klanten. Ook de collega’s marktkramers staan al te popelen om koffie te drinken nadat ze hun eigen kraam hebben neergepoot. Van oktober tot Pasen ligt het accent op warme dranken. Er is ook wekelijks warme soep en die is snel de deur uit wanneer het weer aan de koude kant is. In de zomermaanden wordt het aanbod aan cocktails uitgebreid. We passen ons aanbod een beetje aan en ook de vraag speelt daarin een grote rol.”

“Er wordt beweerd dat het marktgebeuren snel achteruit gaat maar dat kan ik helemaal niet beamen. Wel moet ik toegeven dat het weer daar een grote rol in speelt. Vanzelfsprekend nodigt zomers warm weer uit om even te kuieren op de markt en veel bekende gezichten te ontmoeten. De wekelijkse markt is in de eerste plaats ook een sociaal gebeuren. Er is toch niets leuker dan gezellig bij een deugddoende koffie te genieten van het marktgebeuren. Ik kijk er elke week naar uit.” (CLY)

Partner Expertise