Ameel Candy World nu volledig in handen van Tom en Caroline: “We willen het bedrijf in de familie houden”

Tom en Caroline stellen Fantasty voor, een concept dat geschenkpakketten aan bedrijven levert. © gf
Redactie KW

Ameel Candy World, de bekende zoetwarenfabrikant uit Roeselare, heeft een nieuwe koers ingezet met de recente overname door Tom en Caroline Ameel. In een gesprek hebben ze het over hun visie, bedrijfscultuur en ambitieuze plannen voor de toekomst.

Voor Tom Ameel waren de afgelopen jaren turbulent. Op 14 juli 2019 kreeg hij een hartstilstand, precies tijdens een belangrijke transitie naar Microsoft NAV. Kort daarna, in 2020, brak de coronapandemie uit, wat een enorme impact had op de medewerkers en het bedrijf. Gedurende deze periode nam Christ Suply de rol van Tom Ameel als CEO over.

Aandelen verkocht

Na het pensioen van Christ Suply heeft Lander Baesen de functie van General Manager overgenomen. Deze veranderingen zorgden voor veel druk op Tom Ameel en Caroline Moerman, zowel professioneel als persoonlijk. Caroline verduidelijkt: “De grens tussen zakelijk en persoonlijk vervaagde vaak. Na intensieve besprekingen hebben Sofie en Nathalie hun aandelen in Ameel Candy World verkocht, waardoor Tom en ik sinds 12 april de volledige eigenaars zijn. Bovendien hebben we United Sweets, onze dochteronderneming, geïntegreerd in ons bedrijf.”

Tom en Caroline voor het bedrijfsgebouw.
Tom en Caroline voor het bedrijfsgebouw. © gf

De motivatie van Tom en Caroline om de firma over te nemen, komt voort uit hun geloof in het bedrijf en de mensen. Tom verklaart: “We willen Ameel Candy World in de familie houden, voortbouwend op de basis die mijn ouders 60 jaar geleden legden. Onze drie zonen dragen de familienaam en we hopen dat zij ooit geïnteresseerd zullen zijn om het bedrijf voort te zetten, zonder hen echter onder druk te zetten.” Voor Caroline voelt het idee om het familiebedrijf aan een externe partner over te laten als een verlies van een deel van henzelf. Voor Tom en Caroline is de emotionele band met het bedrijf essentieel.

Doelen en ambities

Het doel bij Ameel Candy World is om het bestaande te behouden en uit te breiden. Met sterke samenwerkingen met leveranciers en klanten geloven de nieuwe eigenaars erin om een belangrijke rol te blijven spelen in de markt. Tom en Caroline willen als firma blijven groeien en het bedrijf onderscheiden als de grootste speler in België op het gebied van snoepgoed.

Hun focus blijft confiserie, terwijl ze andere producten zoals sigaretten links laten liggen. Zo streeft Tom Ameel ernaar om in 2025 het zakencijfer minstens gelijk te houden aan dat van 2024, met als doel een omzet van meer dan 50 miljoen euro te bereiken. Dit moet echter op een duurzame en gezonde manier gebeuren. Voor Caroline Moerman is het eveneens belangrijk om de medewerkers te blijven motiveren en inspireren. Hun inzet is cruciaal voor ons succes.

Fantasty

Verder verklaart Tom dat bij de firma Ameel Candy World volop bezig met veranderingen, zoals de implementatie van een nieuw ERP-pakket en verdere digitalisering. Daarnaast zijn ze druk bezig met Fantasty, een fris concept dat geschenkpakketten aan bedrijven levert en verenigingen ondersteunt bij hun fondsenwerving.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier