Alstom Brugge schrapt 150 banen: “Schuld ligt grotendeels bij NMBS”

Vakbondslieden aan de poort: Alstom Brugge wil een derde van de jobs schrappen. (foto Davy Coghe)

Op een speciale ondernemingsraad heeft Xavier Thaler, sitemanager van Alstom Brugge, het personeel toegesproken. De fabrikant van treinstellen wil de jobs van 105 arbeiders en 45 bedienden schrappen. Dat is één derde van de banen bij Alstom Brugge.

Het nieuws sloeg in als een bom bij de 585 mensen (487 vaste en 98 tijdelijke contracten) die nog werken bij Alstom Brugge. Nancy Demeulenaere, secretaris van ACV Metaal, zegt dat de Wet Renault zal in werking treden wegens dit collectief ontslag: “Van zodra er meer dan 10 procent van de werknemers ontslagen worden, is dat een vereiste.”

CAF

De vakbondsvrouw wijst beschuldigend naar de raad van bestuur van NMBS en naar de regering, omdat Alstom het miljardencontract van de Belgische Spoorwegen niet binnenrijfde: “Dat werd toegekend aan het Spaanse CAF. Onze politici hebben geen vijf seconden politieke moed gehad om die bestelling toe te wijzen aan Alstom, zodat Belgische jobs verzekerd waren.”

Gelaten verlaten de arbeiders de site van Alstom Brugge. (foto Davy Coghe)

Volgens Nancy Demeulenaere is het ontbreken van die bestelling de hoofdreden voor de beslissing van Alstom: “Nu is er nog werk tot midden 2026, de fabriek heeft dringend nood aan nieuwe taken.”

Sociaal plan

Wanneer de ontslagen vallen, is nog niet geweten. De ACV-secretaris stelt: “Na deze intentieverklaring volgen dertig dagen waarin niemand zijn werk kan verliezen. Daarna starten de onderhandelingen over de modaliteiten.”

“Het spreekt vanzelf dat we als vakbonden zullen proberen om het aantal naakte ontslagen te beperken en de beste financiële compensaties te verkrijgen voor wie toch zijn job verliest. We werken aan een deftig sociaal plan en herscholingen.”

NMBS

“Deze aankondiging komt zwaar binnen. Het is een slag in het gezicht, als je zoiets te horen krijgt”, zegt Pascal van Hove van de socialistische vakbond ABVV, die al 23 jaar betrokken is bij de syndicale werking van Alstom Brugge. “We hadden natuurlijk wel iets verwacht. Er zat iets aan te komen.”

“De directie beweert dat het mislopen van het contract met NMBS niet de reden is voor het schrappen van die jobs. Wij kregen te horen dat de directie Alstom weer een gezond bedrijf wil maken en zich meer wil focussen op onderhoudswerken en renovatiewerken. Er is sprake van een herpositionering. Het zou nog maar om het begin gaan van een bredere reorganisatie.”

Gelatenheid

“Ik heb mijn twijfels, zo’n grote bestelling van de Belgische Spoorwegen niet binnenrijven heeft zijn impact. Er is bij Alstom Brugge werk tot in september, ontslagen zijn nog niet aan de orde. We zullen er alles doen om zoveel mogelijk jobs te behouden.

Onder de werknemers, die langzamerhand de fabriekspoort buiten sijpelden, heerst er gelatenheid. Sommigen hadden zelfs nog erger verwacht: een volledige sluiting van de Brugeoise. Op 7 januari wordt er opnieuw samen gekomen in een bijkomende ondernemingsraad over de toekomst van Alstom.

Wrang

Federaal Vooruit parlementslid en voorzitter van de gemeenteraad in Brugge Annick Lambrecht (Vooruit) noemt het nieuws een grote klap voor alle werknemers van Alstom Brugge en hun gezinnen: “150 medewerkers – dat is één derde van de vaste contracten – zien hun job verdwijnen. Ik voel enorm mee met hen en hoop dat zij de komende weken goed begeleid worden.”

“Dit voelt enorm wrang, want het had anders kunnen lopen. Het is enorm teleurstellend dat NMBS koos voor het Spaans bedrijf CAF ipv Alstom Brugge, een hoogtechnologisch bedrijf, met een expertise om trots op te zijn. Ik kan daar niet bij: in België spoor je toch het best met treinen hier gemaakt?”

“Minister Crucke verklaarde eerder al dat lokale werkgelegenheid geen Europees criterium is bij overheidsopdrachten. Hij ging zich hier, samen met de premier, over buigen, zodat er in de toekomst geen verlies kan zijn voor onze industrie. Ik blijf hen daarover bevragen in het parlement. Aanbestedingen als deze geven jaren werkzekerheid in onze regio. Ik blijf vechten voor alle werknemers van Alstom Brugge”, aldus de Brugse politica. (SVK/PDV)

Nieuwe klap voor Vlaamse maakindustrie

Voor Agoria Vlaanderen is het “bijzonder pijnlijk om opnieuw een Vlaams maakbedrijf getroffen te zien worden”. Dat zegt algemeen directeur Jolyce Demely nu treinbouwer Alstom de intentie heeft om 150 banen te schrappen in Brugge.

“Onze Vlaamse industrie verloor vorig jaar al 6.500 jobs. We kunnen ons niet permitteren om nog meer technisch talent te verliezen, temeer omdat elk verloren job in de industrie ook andere jobs indirect in de keten raakt”, aldus Demely.

Agoria Vlaanderen wil getroffen werknemers ondersteunen en wijst daarbij naar de vele openstaande technische vacatures. “We moeten alles in het werk stellen om deze mensen zo snel mogelijk naar nieuwe duurzame tewerkstelling te begeleiden”, aldus Jolyce Demely. De vraag naar technisch talent blijft hoog, klinkt het, en Agoria wil actief meewerken om werknemers naar “bedrijven die vandaag dringend nieuwe krachten nodig hebben” te leiden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise