Bakkerij Laurens in de Oude Dorpsweg werd verkozen tot provinciaal ambassadeur van de campagne ‘Ik koop lokaal bij een winkel van hier’. Voor Laurens De Vestele en Melissa Vande Ryse is dat de spreekwoordelijke kers op de taart. “We hebben het voorbije jaar keihard gewerkt”, aldus het bakkerskoppel.
Laurens en Melissa waren in het najaar te zien in ‘Andermans Zaken’, een nieuw televisieprogramma op Eén waarin Kamal Kharmach ondernemers uit de nood hielp. “Dat is bij momenten heel zwaar en confronterend geweest”, blikt Melissa terug,
“Het ging tenslotte wel over ‘ons kindje’; de bakkerij. Maar uiteindelijk heeft het toch knappe televisie opgeleverd, en ons heeft het ook geen windeieren gelegd. We worden er nog bijna dagelijks over aangesproken en bereikten, dankzij dat programma, waar we naartoe wilden. We hebben er dus nog geen seconde spijt van gehad.”
Keihard gewerkt
“We hebben het voorbije jaar ook wel keihard gewerkt”, pikt Laurens in. “Succes komt niet vanzelf, we hebben dit niet zomaar in de schoot geworpen gekregen.” Wat Laurens en Melissa uit het programma geleerd hebben? “Dat het soms in kleine details zit. Al is doorgelicht: het productieproces, de prijszetting, de winkelinrichting… De winkel draait nu veel efficiënter, en het oog wil ook wat”, aldus Laurens. Opvallend: Melissa en Laurens krijgen nu zélf telefoontjes van ondernemers. “Van een slager tot een schrijnwerker en zelfs een speelgoedzaak: allemaal belden ze al om te vragen hoe we het aangepakt hebben. Ik denk dat ‘Andermans Zaken’ voor veel ondernemers een wake-upcall is geweest. Ondernemen is niet gemakkelijk, maar als je ervoor gaat, kun je zeker slagen. Als je met je kop tegen de muur loopt, is het gewoon belangrijk dat je daaruit leert”, aldus Melissa.
Klanten trakteren
En nu West-Vlaams ambassadeur van ‘Ik koop lokaal’: het blijft het bakkerskoppel uit Varsenare voor de wind gaan. “Leuk om mee uit te pakken, hé”, glundert Melissa. “Voor ons is dit echt de kers op de taart. De bekroning op twee jaar keihard werken. Want het is met corona niet gemakkelijk geweest. We gaan onze klanten zeker eens trakteren.”
“Wij staan als ondernemers ook heel dicht bij onze klanten”, zegt Laurens. “Geboorten, huwelijken, overlijdens; we leven daar allemaal in mee. Naar de bakker gaan, dat is voor veel mensen ook een sociaal gebeuren. We hebben klanten die op zondagmorgen altijd op hetzelfde tijdstip langskomen omdat ze weten dat ze dan met die of die in de rij zullen staan. En op donderdagmorgen krijgen we hier altijd de ‘papaclub’ over de vloer: een groepje papa’s die samen voetballen”, klinkt het.
(WK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier