Alveringemse vrienden lanceren hun Bachten de Kupe bier: “Totaalconcept waar we trots op zijn”

Van Belle en Vandenbroucke. (foto AB)©Anne Bovyn
Van Belle en Vandenbroucke. (foto AB)©Anne Bovyn
Redactie KW

Arne Van Belle (40) uit Alveringem en Manu Vandenbroucke (41) uit Beveren brengen komend weekend ‘Bachten de Kupe’ op de markt, een saison die voortaan in diverse herbergen in de regio op de kaart staat. “Onze gedeelde passie voor de vele geneugten van het leven – onze mooie streek, muziek en een lekker biertje zit in dit project vervat”.

Arne Van Belle woont met zijn gezin in wat hij zelf de mooiste straat van Alveringem noemt: het Appelstraatje, Manu Vandenbroucke woont in de Roesbruggestraat in Beveren. Arne werkt bij reclamebureau Comsa, Manu zat in de verkoop maar werkt aan een carrière switch naar zelfstandig elektricien.

Vrienden

“Manu en ik waren kennissen, maar vandaag zijn we vrienden”, vertelt Arne. “Ik heb met zijn broers gebasket, op een dag hoorde ik dat hij in Beveren was komen wonen, vanuit onze liefde voor muziek hebben we allebei enkele jaren bij de Vintage Hotties gezongen en wij zitten allebei in de ouderraad van de vrije basisschool. We kennen mekaar dus behoorlijk goed. Tijdens de lockdown hebben we wel eens zitten brainstormen over een gezamenlijk project.”

“Mijn grootvader Carlos Van Belle uit Kortemark was brouwer-ingenieur bij brouwerij Louwage en brouwer van het bekende Hapkin bier. Mijn ouders hadden meer dan twintig jaar een horecazaak. De passie voor bier zit bij mij dus in de genen. Manu is bierkenner, ik bierliefhebber. Het is opnieuw iets wat ons bindt. Zouden wij geen eigen bier op de markt brengen, stelde ik Manu vorig jaar de vraag. Een ding wisten we vrij snel zeker: er moest een verhaal achter zitten. En omdat er al veel bieren op de markt zijn, moest het iets persoonlijks worden.”

Saison

Arne en Manu richtten hun bedrijf ‘Bachten de Kupe Beer Compagnie’ op en het was Manu zijn idee om voor een saison te gaan. Brouwers van saison bier hebben 7 criteria opgesteld waaraan het product volgens hen moet voldoen en er mag maximaal op twee punten worden afgeweken. Wijkt het meer af, dan is het geen saison.

“De kleur is blond tot amberkleurig; onze Bachten de Kupe is donkerblond”, vertelt Manu. Het alcoholpercentage moet tussen de 5 en 6,5 procent zijn en ook daar zitten wij met 5,6 procent goed. Een saison is een bier van hoge gisting met nagisting op de fles. Dat houdt in dat het na het brouwen nog zes tot acht weken moet rijpen om zijn optimale smaak te bekomen. Ons bier is dorstlessend van karakter en het is ook een streekbier; het wordt gebrouwen in de ambachtelijke stadsbrouwerij ’t Koelschip in Oostende en is verkrijgbaar in onze eigen regio. Wij gaven de richting aan, de brouwerij zorgde voor het recept. We staan nog in de startblokken, maar nu al hebben we een 10-tal zaken in Alveringem en omstreken waar we mogen leveren.”

Concept

Over dat concept nu. Arne en Manu wilden niet enkel maar het zoveelste bier op de markt brengen. Het moest verwijzen naar hun beider passie voor muziek, de Westhoek en het ruigere kantje dat beiden in zich hebben.

“In dit project komen inderdaad diverse aspecten van onze persoonlijkheden bijeen”, legt Arne Van Belle uit. “Om te beginnen is dat onze passie voor muziek. Ik heb ooit een band opgericht die toen al de toepasselijke naam ‘Brewed and Bottled’ droeg. In augustus 2019 was ik initiatiefnemer van het Alveringemse Oudlanderfestival, toegankelijke maar stevige rock was dat. Ik heb nogal wat tatoeages op mijn lichaam. Ofwel hou je van tatoeages ofwel niet. Ik hou ervan. De meeste verwijzen naar muziek, iets wat in mijn leven altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Muziek is emotie en helpt mij om dingen te verwerken. Eén voorbeeldje maar: de quote van Barry White ‘Let the music play’ siert mijn onderbeen. Al mijn tattoos zijn geplaatst door tattoo Moustache uit Veurne. Waarom ik dit vertel? Het is ook hij die het etiket voor onze bierflessen heeft getekend. Met typische elementen uit de streek: een hoppebel, vuurtoren, tractor… Zeer geslaagd als je ’t mij vraagt!”

“Het was ook altijd onze ambitie om lokale mensen mee te trekken in ons project. Bakkerij Bachten de Kupe uit Veurne zal ons bier verkopen en er brood mee bakken en Joris Missiaen van De Veurn’ Ambachtse zal het verwerken in paté.”

Lekker

“Er komt veel bij kijken”, vervolgt Manu. “Daarom hebben we de taken verdeeld. Verkoop en leveringen zijn mijn domein, Arne doet de marketing en administratie. We zijn complementair. We starten voorzichtig op, maar de eerste reacties zijn veelbelovend en onze publiciteit via sociale media werpt nu al vruchten af. Op 1 januari is de eerste lichting van 500 liter gebrouwd, in april nog eens 500 liter en in juni komt er al opnieuw 1.000 liter bij. We willen ons niet vergalopperen, maar ook niet zonder vallen. Het rijpingsproces en de beschikbaarheid van de brouwerij zijn ook zaken waarmee we rekening moeten houden.”

“Wij vinden het uiteraard een lekker biertje! Omdat we een totaalconcept wilden, hebben we ook eigen glazen met het logo van onze biercompagnie. Dat hoort er echt bij, vonden we.”

Info: Website en webshop komen het weekend van 15 en 16 mei online. Hou dus zeker www.bachtendekupebier.be in de gaten. Mail: info@bachtendekupebier.be Gratis levering in een straal van 15 kilometer rond Alveringem. Verdere afstanden worden beleverd via B-Post.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier