Daan ‘Eddy’ Hugaert en Fanny Oplinus leerden elkaar kennen op de set van Thuis. De klik tussen de twee was er meteen en toen de bekende Gentse acteur op zoek was naar tegenspeelster voor een dialoog, dacht hij meteen aan Fanny. In Bart Cafmeyer vonden ze ook een topregisseur. Vrijdag 24 oktober gaat het stuk Parle-moi d’Amour in Kachtem in première.
De vier optredens in ‘t SOK in Kachtem zijn al uitverkocht, ook de ticketverkoop in Theaterhuis Tinnenpot in Gent loopt vlot. Daarna hoopt het trio ook de cultuurcentra in West- en Oost-Vlaanderen te kunnen bestormen. “Mijn eerste ontmoeting met Daan was op de set van Thuis waar ik een gastrolletje had. Het klikte goed, daarna zijn we contact blijven houden”, zegt Fanny Oplinus (41), in het dagelijkse leven leerkracht, maar ook model. En ook al jarenlang actrice bij De Lanteern in Kachtem.
Gemengd paar
Het was Daan Hugaert die in zijn zoektocht naar een stuk uitkwam bij auteur Philippe Claudel. “Naast heel wat boeken en filmscenario’s, schreef hij ook drie stukken voor het theater. Eén daarvan is Parle-moi d’Amour. Ik heb daar een Vlaamse vertaling van gemaakt. Het gaat over een koppel dat eigenlijk voortdurend met elkaar overhoop ligt, maar elkaar ook niet kan missen.”
Het is ook een ‘gemengd’ paar. “Fanny en ik hebben de West-Vlaamse vertaling gemaakt”, zegt regisseur Bart Cafmeyer. “Zo spelen ze elk in hun eigen dialect, wat het natuurlijk laagdrempelig en toegankelijk maakt.”

Het stuk is ook erg gelaagd. “Het houdt het publiek een spiegel voor. De discussies die ze hebben zijn overdreven en uitvergroot, maar je herkent je er zeker in. Het gaat over de kinderen, de buren, seksualiteit… Bij elk issue dat aangeraakt wordt, ken je ook wel iemand die hetzelfde heeft mee gemaakt. En ook de zwaardere thema’s worden niet uit de weg gegaan. De auteur fileert de wereld en de mensen, hoe ze staan tegenover geld, hoe ze in de maatschappij staan en tegen politiek aan kijken…”
Pittig matchke
Voor Daan Hugaert en Bart Cafmeyer was het een eerste kennismaking en samenwerking. “Daan is uiteraard een pure vakman, maar vooral ook een erg aangenaam persoon om mee te werken.” In februari werden de repetities opgestart, nu schakelt men nog een tandje bij. “Als je een grote groep acteurs moet aansturen, dan moet je meer sturen. Bij een dialoog komt er veel tot stand in samenspraak met de acteurs,” duidt Bart.
Mijn buikgevoel heeft me niet in de steek gelaten”
En die acteurs mogen zich straks voor anderhalf uur aan een stuk op het podium uitleven. Fanny: “Het is inderdaad een pittig matchke, maar we zullen er klaar voor zijn. Ik mag straks voor eigen publiek spelen, dat voelt best comfortabel aan. En het mag ook stilaan beginnen, op de duur verlang je naar het publiek. Ik hoop ook zat ze mij goed gaan onthalen in Gent, met mijn West-Vlaams zit ik daar een stukje meer mee in.”
Publiekstrekker
Daan Hugaert kwam ook het Stockholm-syndroom van De Lanteern, met Fanny in een van de hoofdrollen en Bart Cafmeyer aan de regie, bekijken. “Ook een stuk dat binnenkomt en Fanny schitterde daar opnieuw”, gooit hij met bloemetjes. “Toen ik haar aanzocht om mee te spelen, had mijn buikgevoel daar ook veel mee te maken. En dat buikgevoel heeft me niet bedrogen.”

Daan Hugaert, onder meer ook bekend als Van Deun in Witse, is natuurlijk een publiekstrekker. Dat kan misschien deuren openen. “Je moet je ‘product’ ook verkocht krijgen en het aanbod is groot, de plaatsjes zijn schaars. Maar we hebben ook drie maanden gereserveerd om te gaan spelen in de cultuurcentra in onze beide provincies. We hopen dat het stuk opgepikt wordt.”
En ondertussen krijgt het decor ook finaal vorm. “Ook daar worden de puntjes nog op de i gezet”, zegt Fanny terwijl ze in haar rood avondkleed duikt voor de fotosessie.