‘Steentje’ van Brihang haalt kaap van 5 miljoen (!) streams op Spotify: “Nummer reist doorheen generaties”
Net geen vijf jaar nadat Brihang zijn ‘Steentje’ op de wereld losliet, heeft het nummer zonet 5 miljoen streams gehaald op Spotify. Daarmee is het meteen het succesvolste West-Vlaamse nummer ooit op de streamingsdienst. Brihang is vereerd dat het zoveel mensen bereikt: “Iedereen heeft een eigen steentje dat hij meedraagt.”
Een eerste nummer van een tweede plaat de wereld insturen, brengt voor een artiest altijd wat zenuwen met zich mee. Het gebeurt evenwel niet vaak dat zo’n nummer dan meteen potten breekt. Dat was wel zo voor ‘Steentje’ van Brihang in april 2019, dat een voorbode moest worden van de plaat Casco later dat jaar.
Boudy Verleye, beter bekend als Brihang, had zich gebaseerd op een waargebeurd voorval, waarbij een steentje in zijn schoen zat tijdens een optreden. Hij zag er een mooie metafoor in voor het leven, en dat bleek tekstueel én muzikaal aan te slaan bij het grote publiek. Zelfs de videoclip scoorde. Intussen is die al meer dan 750.000 keer bekeken op YouTube, en veilde Brihang de betonblok uit de clip voor het goede doel. Tijdens De Warmste Week afgelopen najaar in Brugge kon hij zo maar liefst 2.500 euro schenken.
Het nummer blijkt ook veelvuldig beluisterd te worden op streamingsdienst Spotify. Deze week haalde het nummer de kaap van 5.000.000 streams. Geen enkel ander West-Vlaams nummer ging hem voor. Eerste achtervolger is – niet verrassend – ‘Ploegsteert’ van Het Zesde Metaal met 4,4 miljoen streams. ‘Skwon Meiske’ van Niels Destadsbader mag mee op het podium met 2,9 miljoen streams.
Brihang is alvast opgetogen. “Ik vind het vooral mooi dat het nummer door verschillende generaties lijkt te reizen. Ik krijg filmpjes toegestuurd van kinderen die het nummer volledig meezingen. Op shows zie ik ouders die hun kinderen meenemen én omgekeerd. Gezinsuitstapjes naar Brihang? Da’s toch prachtig!”
Het nummer spreekt iedereen aan. “Ik denk dat het komt door de simpele metafoor: iedereen heeft een eigen steentje dat hij meedraagt. Elke luisteraar hoort zijn eigen verhaal in de tekst. Ik vrees ervoor dat het nummer tot het einde van mijn dagen in de playlist zal zitten.” (lacht) “Het zal een uitdaging worden om het steeds even fris te blijven brengen.”
Steentje is dan wel het meest beluisterde West-Vlaamse nummer, toch zijn er nog succesvollere nummers van West-Vlaamse artiesten.
Hoog bovenaan die lijst staat Balthazar, dat mede door hun Europees succes straffe cijfers kan voorleggen. Zo haalt het nummer ‘Bunker’ 44 miljoen streams, gevolgd door ‘Losers’ met 26 miljoen en Fever met 23 miljoen. Daarna vinden we ‘Vuurwerk’ van Camille met 14,9 miljoen streams. Voor de verdienstelijke derde plek kunnen twee nummers strijden. Zo is er ‘Envoi’ van Absynthe Minded, dat maar liefst 10,8 miljoen keer beluisterd werd. Al kan je daar misschien ook ‘Synrise’ van Goose plaatsen. Dat nummer werd al 10,3 miljoen keer beluisterd, en de Soulwax-remix klopt af op 4,8 miljoen streams.
Daaronder vinden we ‘Als ze lacht’ van Yevgueni (7,6 miljoen), ‘Verover Mij’ van Niels Destadsbader (6,2 miljoen), ‘Estupendo’ van Arsenal (5,4 miljoen), ‘O La La La’ van TC Matic (4,9 miljoen), ‘I Can’t Live In A Living Room’ van Red Zebra, ‘I’m Your Sacrifice’ van Ozark Henry (4,1 miljoen) en ‘The Reeling’ van Compact Disk Dummies.
Al verbleekt iedereen in bovenstaand lijstje bij Gotye. Bruggeling Wouter De Backer, die intussen naar Australië verkaste, scoorde een wereldhit met ‘Somebody That I Used To Know’. Op Spotify haalde het nummer – hou u vast – 1,6 miljard (!) streams. De videoclip op YouTube haalde nog straffere cijfers. De teller staat daar op 2,2 miljard.
Bekijk hier nog eens de videoclip van Steentje:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier