Na zes ep’s heeft het vijfkoppige We Are Ooh People eindelijk een titelloos album uit. Dit kun je aanschaffen op vinyl en via de online streamingdiensten, maar niet op cd. “Die drager is volkomen achterhaald”, zegt Kevin Van Volcem, de elektronica whizzkid achter We Are Ooh People. Hij is gehuwd met vocaliste Tiny De Keyzer.
Het begon allemaal in een… Brugs filiaal van Brico. Kevin Van Volcem (44) liep er Sven Devriese (43) tegen het lijf. In underground middens had Van Volcem al enige muzikale faam verworven dankzij Cling Film Records, het inmiddels ter ziele gegane label dat hij samen met Laura Maes runde. Devriese had nog de finale van Humo’s Rock Rally gespeeld als gitarist van Spaceman Spiff.
“We spraken wat over onze muzikale bezigheden en gooiden het idee op om samen muziek te gaan maken”, herinnert Van Volcem zich. “Beiden beschikten we over behoorlijk wat gear . Daarom zijn we ook meteen beginnen jammen. Sven op zijn gitaar en ik met mijn analoge synthesizers. De mayonaise pakte nog niet helemaal. Pas nadat mijn vrouw Tiny (De Keyzer, 44) en Bart Philips (42) – beiden vocalisten
seks en bedrog
Een groep dus, maar nog geen naam. Die kwam bovendrijven nadat De Keyzer een burlesk workshop gevolgd had. Onder de aanwezige vrouwen waren er weinigen die er sexy uitgedost bij zaten. Pas toen ze hun prikkelende lingerie bovenhaalden, werden er ooh’s en aah’s in het rond gestrooid. We Are Ooh People was geboren. Of zoals het op de single ‘Sex Kitten’ klinkt: ‘You can ooh people/You can aah people’/Sex kitten/Turn into a Cat.’
“We verrassen ons publiek vanuit een box van twee bij drie meter”
Kinkyness, seks en daaruit voortvloeiende thema’s als bedrog (‘Hot Asian’), een echtscheiding, een midlifecrisis (‘Transition’), vergane jeugddromen (‘Vodka with Lime’) en de sleur van het dagelijkse leven (‘28’) zijn topics – aangereikt door de entourage van de band
Andere planeet
De meeste nummers steunen op een drumcomputerbeat, waardoor ze zowel bij electro als techno aanleunen. De arrangementen verraden ook pop- en vooral new wave- invloeden, iets waar de logge basklank van De Clerck toe bijdraagt. “Vermits er uiteenlopende muzikale achtergronden in onze bagage steken, valt er moeilijk een stempel op onze sound te drukken”, meent Van Volcem.
De stemmen van De Keyzer en Philips vullen elkaar mooi aan. Die van De Keyzer klinkt eerder machinaal, een beetje robotachtig bij momenten, terwijl er in die van Phillips meer hang naar het melodieuze sluimert. “De totstandkoming van de nummers is een groepsproces. Ik stuur geluidsfiles door naar respectievelijk Tiny, Bart, Sven en David en zij werken erop. Om de nummers van ons album klaar voor Spotify te krijgen, zijn we toch zo’n jaar in touw geweest. De jongste tijd verloopt het productieproces van nieuw materiaal veel sneller. Bepaalde groepsmechanismen zijn duidelijk in onze band geslopen”, legt Van Volcem uit.
We Are Ooh People presenteert zich een beetje als een out of space -gezelschap, alsof ze bij toeval van een andere planeet op aarde beland zijn. “Dit zal zich ook weerspiegelen tijdens onze liveoptredens”, kondigt onze gesprekspartner aan. “We zijn geen podiumbeesten, maar willen het publiek niettemin verrassen met onze box van drie bij twee meter. In die cocon, die omhuld is met plastic, zullen we optreden. Om het wat spectaculairder te maken, doen we live een beroep op verlichting, een stroboscoop en een rookmachine. Wie weet, verwijderen we dan het plastic om uit die box te breken. Come and see als het opnieuw mogelijk is.”
Op zaterdag 27 maart zet het Cultuurcentrum Brugge een Brugotta Tribute-avond op rond David Bowie. We Are Ooh People werd hiervoor geselecteerd en zal in de Stadsschouwburg een cover van ‘Space Oddity’ brengen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier