Jazz Brugge viert dertig jaar W.E.R.F.-records op driedaags festival in het Concertgebouw

Bruggeling Benny Claeysier, labelmanager van W.E.R.F.-records dat dertig jaar bestaat. © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Van 17 tot en met 19 november vindt in het Concertgebouw Jazz Brugge plaats. De rode draad doorheen dit driedaags festival is het Brugs platenlabel W.E.R.F.-records, dat zijn dertigjarig bestaan viert. Een babbel met labelmanager Benny Claeysier.

Tijdens Jazz Brugge concerteren onder meer zeven Belgische bands, van wie W.E.R.F-records recent een cd of elpee uitbracht. Drie groepen stellen komend weekend live hun nieuwste plaat voor. Bruggeling Benny Claeysier werkt sedert 2008 voor De Werf – nu KAAP – en mag het levenswerk van Rik Bevernage verder zetten.

Rouwproces

“Met ‘Until The Darkness Fades’ van Chris Joris zit W.E.R.F.-records aan de uitgave van zijn 220ste cd in dertig jaar tijd”, vertelt Benny Claeysier. “Op zijn nieuwe cd verwerkt percussionist en pianist Chris Joris muzikaal het overlijden van zijn dochter Saskia, die aan kanker bezweek.”

Percussionist Chris Joris verwerkt op zijn nieuwe cd muzikaal de dood van zijn dochter.
Percussionist Chris Joris verwerkt op zijn nieuwe cd muzikaal de dood van zijn dochter. © Thomas Geuens

“Deze muzikant, die eerder al zijn vrouw in een ongeval verloor, probeert op die manier zijn rouwproces aan plaats te geven. Op twee nummers zingt overigens zijn tweede dochter Naima, die aan een succesvolle solocarrière werkt, mee.”

Het trombone ensemble van Nabou Claerhout
Het trombone ensemble van Nabou Claerhout © Stefaan Timmerman

De andere twee projecten zijn ‘KHYAL’ van de Berlijnse jazzzangeres met Belgische roots Sophie Tassignol, die Arabische gedichten zingt, en het debuut van het Trombone Ensemble van de jonge Nabou Claerhout – een muzikaal ensemble dat uit vijf trombonisten bestaat.

Tussen de concerten van internationale artiesten als Sélène Saint-Aimé, James Brandon Lewis en Theo Croker valt één West-Vlaamse inbreng op: Grand Picture Palace, het recente project van de Izegemse contrabassiste Anneleen Boehme.

Heeft cd’s uitbrengen nog zin, nu muziekliefhebbers hun favoriete nummers downloaden op Spotify? Benny Claeysier: “De CD-verkoop is al jaren in een vrije val, bij bepaalde artiesten verdien je de investering niet terug. Ons label boert voort met Vlaamse subsidies, ik beschik over een budget van 100.000 euro.”

“We maken beredeneerde keuzes om financieel een break even te halen. De bedoeling is en blijft om jonge, beloftevolle Belgische musici artistieke kansen bieden en creatieopdrachten te geven aan jazzmuzikanten die geen kans maken bij commerciële platenhuizen.”

“Al enkele jaren is er een hype rond vinylplaten, die wel hun niche publiek hebben. Zo brengen wij bijvoorbeeld ‘Altijd Bewust Bewegen’ van het duo BeraadGeslagen enkel op plaat uit. Lander Gyselinck en Fulco Ottervanger stellen op 24 november hun nieuwe plaat live voor in de Cactus Club. Hun eerste cd ‘Duizeldorp’ is de tweede meest verkochte plaat op ons label. De single ‘Isabellade’ werd 1 miljoen keer gestreamd op Spotify. Maar ja, zoiets levert de artiesten slechts ongeveer 1.000 euro op. Per duizend streams amper 1 euro….”

Brugge 2002

“Dé meest verkocht cd van W.E.R.F.-records blijft de plaat die het Brussel Jazz Orchestra met Bert Joris uitbracht ten tijde van Brugge 2002 Europese Culturele Hoofdstad. De opbrengst van die cd hebben we geïnvesteerd in andere, vernieuwende, experimentele jazzprojecten”, aldus Benny Claeysier.

De labelmanager kijkt ook uit reikhalzend naar het slotevenement van Jazz Brugge: Dans Kapot, een creatieopdracht van KAAP en JazzLab Series voor de gitarist Don Kapot en enkele dansers van Ultima Vez…

Info: www.kaap.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier