Genieten van een muzikale zomer in Kortrijk: de wereldtournee ligt voor je eigen deur

Metalfestival Alcatraz verwacht begin augustus zo’n 65.000 headbangers. © TVG
Tom Vanderghinste
Tom Vanderghinste Medewerker KW

Kortrijk maakt deze zomer opnieuw zijn reputatie als muziekstad waar. Nog tot eind augustus staan er meer dan dertig evenementen op de affiche, samen goed voor bijna 200.000 verwachte bezoekers.

Begin juli verhuizen de speakers naar de terrassen. Vier zomermarkten op het Vandaleplein en aan het Sint-Maartenskerkhof – op donderdagen 3 en 10 juli en opnieuw op 21 en 28 augustus – koppelen artisanale kraampjes aan dj-sets en akoestische sessies voor telkens 4.000 bezoekers. De eerste markt volgt op de hielen van Open Air Apero, een afterwork-picknickconcert op het Schouwburgplein waar duizend mensen hun werkweek afsluiten met cocktails en funk. Tegelijk weerklinkt volksmuziek in Heule-Watermolen en op de Bellegemplaats; beide kermissen brengen samen meer dan 3.000 bezoekers op de been.

Marke Boem Boem

Elke zondag krijgt een klassieke soundtrack: tussen 7 juli en 25 augustus blaast Torenmuziek zes gratis beiaardconcerten vanuit de Sint-Maartenskerk over de Grote Markt. Tussendoor zet Marke Boem Boem het park rond OC Marke op zijn kop met rock en blues voor 1.300 bezoekers, en rijdt wielerinitiatief In het wiel van het Ventiel op zaterdag 12 en zondag 13 juli Nelson Mandelaplein binnen met muziek én een zorgzame blik op jongdementie. Halverwege de maand tekent Heule Congé voor twee avonden coverrock, terwijl het kersverse Playa Cortorico 800 man de illusie van een Caribische avond bezorgt op de Groeningekouter.

Metal en kitsch

Voor de stevige gitaren wachten metalfans tot vrijdag 8 augustus, wanneer Alcatraz drie dagen lang het sportpark Lange Munte bezet en 65.000 headbangers ontvangt. Op dezelfde site volgt op zaterdag 23 augustus het verkleedfestijn Kamping Kitsch Club met 30.000 uitzinnig geschminkte liefhebbers; de dresscode is alles behalve normaliteit. De finale nieuwkomer, DRIFT Festival op zaterdag 30 en zondag 31 augustus, mikt op ruim 9.000 bezoekers met underground elektronica en hiphop op het Nelson Mandelaplein.

Ondersteuning

Stad Kortrijk ondersteunt dit alles op drie fronten. Erkende verenigingen lenen podia, nadars, afvalstraten en basissets voor klank en licht; commerciële spelers kunnen rekenen op veiligheidsmateriaal. Vzw’s vragen bovendien een evenementensubsidie aan, waarvan het bedrag afhangt van publieksgrootte en programma en wordt beoordeeld door een onafhankelijke commissie. Organisatoren profiteren van aanplakrondes, folderbedeling in stadsgebouwen en een plek op de digitale stadskalender; voor grote doelgroepen komen sociale media, het stadsmagazine en digitale schermen in beeld. Bij elk groter of nieuw evenement krijgt de promotor een eventadviseur als vast aanspreekpunt.

“De stadshotels halen deze zomer wellicht een bezetting van negentig procent”

Duurzaamheid is intussen standaard. Alle publieke evenementen werken met herbruikbare bekers, terwijl cateraars overstappen op afwasbaar servies of composteerbare alternatieven. Grote festivals hanteren circulaire bekersystemen met statiegeld en sluiten afvalarme backstagecontracten af. Veiligheid heeft een eigen repetitieschema: voor elk event overleggen organisatoren, politiezone Vlas en hulpverleningszone Fluvia over noodroutes, crowd control en EHBO-posten. Nieuw is de samenwerking met de organisatie Flow, die safe spaces bemant en crews traint in het herkennen van grensoverschrijdend gedrag.

Toegankelijkheid

Toegankelijkheidsplannen voorzien rolstoelopritten, verlaagde togen en mobiele toiletten; op Kamping Kitsch komen aparte rustzones voor prikkelgevoelige bezoekers. Jong talent krijgt kansen via jeugdhuizen en academies: Blender, Marke Boem Boem en Heule Congé rekruteren voorprogramma’s uit lokale repetitieruimtes, terwijl Wilde Westen workshops rond Kortrijk Drumt aanbiedt aan kinderen die een paradiddle willen oefenen op een groot podium. Bij nieuwe initiatieven staat ook telkens een team veenementenadviseurs klaar.

Volle hotels en horeca

Economisch vertaalt de muzikale zomer zich in volle hotelbedden en uitverkochte restaurantavonden. De megaweekends rond Alcatraz en Kamping Kitsch trekken internationaal publiek; regionale events zoals de braderie en de zomermarkten mikken op dagtoeristen en West-Vlaamse buren, maar hun cumulatieve impact op winkelstraten en foodtrucks is aanzienlijk. Naar verwachting eindigt de sector deze zomer met een bezettingsgraad van negentig procent in de stadshotels.

Wanneer de laatste decibels begin september wegdeemsteren, start Team Evenementen al met de nabespreking. De ambitie is duidelijk: volgend seizoen nog diverser, nog groener en nog veiliger, zonder de charme van een dorpsplein of het verrassingseffect van een kersvers festival te verliezen. Tot die tijd hoeft de Kortrijkzaan niet verder te wandelen dan het dichtstbijzijnde plein: de wereldtournee ligt deze zomer pal voor de eigen deur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise