De kans is groot dat je de voorbije jaren hevig met je hoofd hebt geschud op nummers als ‘Stuck in the Middle’ en ‘Couldn’t Care Less’ van RHEA, songs die ook hoge ogen gooiden in De Afrekening van Studio Brussel. Twee West-Vlaamse broers spelen een niet onbelangrijke rol in het succes van de Gentse band: krullenbol Guillaume Lamont is gitarist, Simon Lamont verzorgt het management.
Guillaume (24) en Simon (27) Lamont groeiden op in Anzegem, een gemeente in het zuiden van onze provincie. “Aanvankelijk zat er wat ruis op onze verstandhouding, maar door de muziek zijn we dichter tot elkaar gekomen en beste maten geworden. Mijn broer is mijn grootste held”, zegt Guillaume. “En hij de mijne”, vult Simon aan. “Onze opa was accordeonist en heeft nagenoeg in heel België gespeeld. Door die connectie is de liefde voor muziek er bij ons al vroeg ingestampt . In onze jeugd was het eigenlijk het enige wat telde.”
Milo Meskens
Als tieners smeedden de broers in hun jongenskamer plannen hoe ze een carrière in de muziek wilden uitbouwen die hen zo ver mogelijk zou brengen. Beiden leerden dan ook een instrument: Guillaume gitaar en Simon drums. We zouden hen samen al terugzien in Black Tolex, de band rond zanger-gitarist Milo Meskens. Ze maakten het album Cayo dat ze in een uitverkochte Vooruit voorstelden, maar na een finaleplaats in De Nieuwe Lichting 2015 begaf Meskens zich op het solopad.
“Toen al was me duidelijk geworden dat ik me meer op de strategische en het organisatorische aspect wou richten”, schetst Simon. “Daarom ben ik Muziekmanagement aan de hogeschool PXL-Music in Hasselt gaan studeren, terwijl mijn broer Gitaar gevolgd heeft aan het KASK en Conservatorium School of Arts in Gent.”
Tijdens zijn studies leerde Guillaume Jorge Van de Sande kennen. Samen zouden ze RHEA oprichten, het vijftal dat op basis van demo’s een platencontract bij Universal Music tekende. Geen band met enige naam zonder bureau dat haar belangen behartigt, en dus vond RHEA onderdak bij Gentlemanagement, waar Simon werkt. “We hebben een brede portefeuille, want behalve op RHEA en andere West-Vlaamse acts als Compact Disk Dummies, DIRK. en STAKE werken we ook op Stijn Meuris, Selah Sue en Triggerfinger.”
Hoeft het gezegd dat covid-19 zwaar inhakt op het livecircuit? Op zijn Facebookprofiel postte Simon eind oktober het bericht dat door het niet kunnen plaatsvinden van optredens van DIRK., RHEA, Shht en STAKE dit najaar alleen al 3.750 tickets in de vuilnisbak mochten gekieperd worden. “Met Gentlemanagement hebben we verschillende jaren geïnvesteerd in deze acts en in 2020 wilden we de vruchten plukken, maar het is nougatballen geworden. Op naar een beter 2021.”
Eerste album
Door zijn arbeid stond RHEA niet enkel wijd en zijd op podia in ons land, onder meer in voorprogramma’s van Royal Blood en Wolfmother. Hun singles zijn oorwurmen die nu geperst staan op het album Lust for Blood . “Er is één bovenliggend thema”, geeft Guillaume aan, “namelijk de liefde en hoe die ons allemaal kan verschroeien. De dopamine die vrijkomt bij de wolk die verliefdheid heet, maar ook de afstoting die destructieve gevoelens en zelfs depressie kan inleiden. Ergens spoort dit met mijn persoonlijkheid, want een bestaan on the edge spreekt mij best aan. Misschien ga ik in een volgend leven wel bungeejumpen.”
‘Lust For Blood’ is uitgekomen bij Universal Music.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier