AMPUL dropt eerste album ‘RGB’: “Een kleurrijk album met veel diepgang”

Nicolas Vansteenkiste, Brent Soen en Robbe Lee Ardenoy van AMPUL. (Yasmina Moens)
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Sinds Nicolas Vansteenkiste, Robbe Lee Ardenoy en Brent Soen in februari vorig jaar gelukkig trouwden, mogen ze nu hun gouden jubileum vieren met een eerste complete plaat: RGB. Rood. Groen. Blauw. Na de zwart-witte EP Substance, nu een kleurrijk album. “Elke song heeft z’n eigen verhaal.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De mannen van AMPUL zijn perfectionisten. Op het einde van het interview in hun gloednieuwe repetitiestekje in Beveren-Leie worden ze zelfs heel openhartig over de totstandkoming van hun nieuwste huzarenstuk RGB. “Op het einde zaten we eigenlijk wel op elkaars nek”, klinkt het. “Het was een race tegen de klok, maar we zijn zo blij dat het gelukt is.” Wout Houbart, bassist bij The Muttons en in dit verhaal producer van dienst, mocht bij wijlen overuren draaien.

Race tegen de klok

We schrijven 18 oktober als eerste opnamedag. In januari waren de laatste opnames al in het Desselgemse jeugdhuis Jakkedoe en daarna was het finetunen geblazen. In de allerlaatste fase ontdekte Brent zelfs nog een verstrooidheidsfoutje in de song ‘Mela’. Maar alles komt altijd goed. Op vrijdag 21 maart werd de plaat de wijde wereld in gestuurd en de dag erna vond al een wervelende releaseshow plaats in De Gouden Aap op de Vlasmarkt in Kortrijk. Het gaat hard voor AMPUL.

En de reacties op hun nieuwe album mogen daar ook het bewijs van zijn. De bandleden geven zelf aan dat het geen conceptalbum is, maar de songs hebben wel allemaal hun eigen bijzondere verhaal. De naam RGB is trouwens een verwijzing naar de kleuren rood, groen en blauw. “Ik ben grafisch ontwerper van opleiding en de insteek van RGB zat eigenlijk altijd al zo in mijn hoofd”, zegt Nicolas. “Waar Substance (vorige EP, red.) heel zwart-wit was – what you see is what you get – is RGB niet alleen kleurrijker, maar ook veel diepgaander. Niet enkel het kleurenspectrum, maar ook het muziekspectrum is zo goed als volledig vertegenwoordigd: we gaan van synthwave tot klassieke muziek en zitten soms zelfs met de breakdowns tegen metal als genre.”

Elke song eigen verhaal

Al was het de bedoeling dat RGB een rustiger album zou worden, is dat uiteindelijk iets anders uitgedraaid. “Als we een song maken is het oftewel heel rustig, oftewel heel hard. Er zit niets tussen”, lachen de bandleden. “Maar RGB is wel rustiger dan Substance. Het is ook geen social commentary meer, maar een persoonlijk album.” En zo heeft elk lied dus wel zijn eigen verhaal. Elk bandlid heeft uiteraard z’n favoriete nummer op de nieuwe plaat.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voor Nicolas is dat meteen een ‘controversiële keuze’. “The After Party is een atypische AMPUL-song. Het is volledig elektronisch en live spelen we het niet, want het zou een logistieke nachtmerrie zijn. Er zouden drie à vier synthesizers aan te pas komen. Het is een nummer waar we heel lang aan gewerkt hebben. Het is eigenlijk zelfs ouder dan onze eerste EP en nu is het eindelijk af.”

Prankers

Drummer Brent z’n keuze kwam dan weer heel vlot tot stand. “Mela is geschreven in vijf minuten. Het doet me denken aan nummers van de Foo Fighters, mijn grote inspiratiebron. De tekst was er meteen en aan de structuur hebben we ook niet meer gesleuteld. Het tempo ligt hoog, veel hoger dan normaal.” Dat beaamt bassist Robbe ook: “Het is heel uitdagend om live te spelen. Er zitten heel snelle stukken in.”

Dat maakte het ook moeilijk om op te nemen. Er werd zelfs even getwijfeld om het nummer te schrappen, al was dat vooral om Nicolas te doen gaan. “Ik kreeg een berichtje dat het niet lukte om Mela op te nemen en het niet langer in het album zou komen. Ik weet nog dat ik daar heel de dag om baalde. Toen ik ’s avonds Robbe en Brent zag, zei ik dat ik het echt jammer vond. “Het is van de eerste keer gelukt en het staat op het album, hoor”, kreeg ik te horen. Ze hadden met goed liggen gehad.” Mela is voortaan live ook de afsluiter van de set.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Robbe z’n geesteskindje is ten slotte ‘Mumbai’. “Het heeft iets bombastisch. Het doet me ook denken aan ‘Killing in the Name’ van Rage Against the Machine. Het geeft hetzelfde gevoel weer, je kan er los op gaan en de opbouw zit goed. We hebben het natuurlijk volledig op onze eigen manier gedaan. Er zitten goede basstukken in, inclusief toffe layovers.”

Kortom, AMPUL is here to stay. Eind maart trekken ze ook voor het eerst buiten West- en Oost-Vlaanderen met een show in JH De Stip in Ham. Voor de cover art konden ze opnieuw rekenen op het talent van Yasmina Moens.

RGB

1. Ouverture

2. Frank

3. Mela

4. Bleed

5. Luna Park Sex Machine

6. Mumbai

7. Garage

8. Love Is Not A Crime

9. The After Party

10. 2001

11. Earthquake

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content