Na een jaar geeft museumillustrator Pieter Van Eenoge op 3 mei de fakkel door aan de nieuwe museumkunstenaar van Musea Brugge: Porcelain id. De nieuwe museumartiest zal zich een jaar lang onderdompelen in de rijke museumcollectie en maandelijks muzikale creaties brengen die in dialoog gaan met de kunstwerken en werking van Musea Brugge.
Musea Brugge zwaait op 3 mei museumillustrator Pieter Van Eenoge uit. Als derde museumkunstenaar – na dichter Delphine Lecompte en slam poet Seckou Ouologuem – gaf Van Eenoge het afgelopen jaar een eigenzinnige en kleurrijke interpretatie aan de collectie van Musea Brugge.
Vanaf 3 mei neemt Porcelain id het artistieke roer over. Sinds 2020 brengt multidisciplinair kunstenaar Hubert Tuyishime (die/hen/hun) soulvolle popsongs uit onder het pseudoniem Porcelain id en ontbolsterde zo tot een veelbelovend talent. Dit jaar bracht die de debuutplaat ‘Bibi:1’ uit boordevol poëtische liedjes.
Verleden en heden
“Hubert Tuyishime is naast een groot muzikaal talent ook een begenadigd videokunstenaar. Als museumartiest zal die hun muzikale en visuele talenten een jaar lang hier in huis combineren”, zegt Elviera Velghe, directeur Musea Brugge. “Een jaar lang zal die afwisselend muzikale creaties, visuele elementen en poëtische teksten creëren, in dialoog met onze collectie en werking. Een boeiende wisselwerking tussen verleden en heden.”
Ook cultuurschepen Nico Blontrock is opgetogen met de nieuwe museumkunstenaar: “Porcelain id is geen onbekende voor ons. De afgelopen jaren was die al een aantal keer te gast bij Musea Brugge, met telkens intieme, kwetsbare, en tegelijk krachtige muzikale performances. Ik kijk dan ook al erg uit naar de artistieke creaties die Hubert zal creëren voor Musea Brugge, en ben blij dat het museumkunstenaarschap met Porcelain id – na twee dichters en een illustrator – dit keer een muzikale weg inslaat.”
Wandelingen
Hubert Tuyishime kijkt uit naar het komende jaar: “Ik wil niet alleen alle musea verkennen, maar ga me ook onderdompelen in de lokale artistieke gemeenschap door wandelingen te maken en passanten, kunstenaars en muzikanten te ontmoeten. Met het verzamelde materiaal ga ik vervolgens aan de slag rond een thema, geïnspireerd door de museumcollectie of -werking.”
Hun nieuwe muzikale creaties zal Porcelain id opnemen in de unieke setting van de musea zelf. Hun museumperformance verschijnt maandelijks op de website en social media-kanalen van Musea Brugge. Daarnaast zal Porcelain id ook een aantal keer live te zien zijn bij Musea Brugge, zo treedt de kunstenaar op 30 juni op tijdens ‘MB op zondag’ op het binnenplein aan het Museum Sint-Janshospitaal.
Eerste performance
Voor de eerste museumperformance liet Porcelain id zich inspireren door het werk ‘La Mare aux Fées in Fontainebleau’ (1876) van Alphonse Asselbergs. Een krachtig romantisch natuurlandschap, dat deel uitmaakt van de lopende tentoonstelling Rebel Garden.
Willoughby (valt) door Porcelein id
Parijs Antwerpen, vanuit een denkbeeldig theater
Een landschap en de wind
Een dag in maart
Blijf dichtbij ga niet te ver
Handen dijen, en honing
Een ongeleerde dans
een ongeleerde dans
Eenzaamheid komt zonder geluid
Willoughby valt
Willoughby valt en ik ook
Hoe moedwillig is hun reis
Schoffel en vrezende
Met de wolken dicht bij
Het ultieme kwaad
Het is een uitnodiging
Het is het lot
mijn dealer nog zo jong
En hoe noem je als het bos mengt met roest?
En hoe noem je als het bos mengt met roest?
Komt dat wel goed
Komt dat wel goed
Komt dat wel goed
Het is het lot
Het is het lot
mijn dealer nog zo jong
Wanneer de namaak straat even echt is als het echt
Komt dat wel goed
Komt dat wel goed
En hoe noem je als het bos mengt met roest?
En hoe noem je als het bos mengt met roest?
Komt dat wel goed
Komt dat wel goed
Blijf dichtbij ga niet te ver
Handen dijen, en zaad
Een ongeleerde dans
een ongeleerde dans
Een ongeleerde dans
Komt dat wel goed
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier