“Mensen samenbrengen via concerten vind ik prachtig”: Elisah Vandaele uit Kortrijk leidt mee kunstencentrum Viernulvier in Gent

“Zonder plaatsen als The Pit's en Den Trap, zou het al snel te clean aanvoelen in Kortrijk”, zegt Elisah Vandaele. © Gregory Vlieghe
Freddy Vermoere
Freddy Vermoere Medewerker KW

Toppers uit de Kortrijkse cultuursector zijn de voorbije jaren in toenemende mate een hoofdrol gaan vertolken bij Viernulvier in Gent, toch één van de belangrijkste kunstinstellingen van ons land. Na Franky Devos (55) haalde de Gentse hotspot enkele jaren geleden Elisah Vandaele (38) aan boord. Ze ontfermt zich nu als woordvoerder en hoofd communicatie over Viernulvier, en bedacht mee de nieuwe naam van het huis.

Een echte verrassing is het niet dat de West-Vlaamse inbreng aan de top van Viernulvier groeit. Het kunstencentrum dat de meeste van zijn activiteiten organiseert in De Vooruit, heeft al decennialang een stevige aanhang in de kustprovincie. En dus moest het er van komen dat dit zich ooit zou vertalen naar een sterkere aanwezigheid in het hart van de organisatie. En dan komen die aanwinsten ook nog eens uit Kortrijk.

Om te beginnen is er dus Franky Devos, inmiddels zowat een ancien bij Viernulvier. Hij werd er acht jaar geleden algemeen coördinator nadat hij voordien jarenlang uitstekend werk had geleverd als algemeen directeur bij kunstencentrum Buda in Kortrijk. Enkele jaren geleden kwam daar dus een nieuwe naam bij: Elisah Vandaele. Ze was dan al jarenlang een belangrijke schakel bij Wilde Westen, een trendsettende concert- en festivalorganisator in de Guldensporenstad. We spreken haar in haar appartement dicht bij de Grote Markt in Kortrijk.

Franky Devos kwam je weghalen bij Wilde Westen. Moest hij veel moeite doen?

”Hoh, weggehaald is veel gezegd. Hij heeft me eerder uitgedaagd en aangemoedigd om te solliciteren. Zijde gij dat daar nog niet moe en wordt het geen tijd dat je komt meespelen met de grote jongens? (Lacht). Als je dat tegen mij zegt, dan ben ik al snel geprikkeld. Ik heb er niet lang moeten over nadenken.”

En vonden jouw collega’s in Kortrijk het niet sneu dat je daar plots opstapte?

”Ze wisten daar ook wel dat De Vooruit, met haar enorme potentieel, een interessante uitdaging zou zijn voor mij. Ik ben er dus heel liefdevol vertrokken, al was het na negen heerlijke jaren niet gemakkelijk. De liefde voor Wilde Westen en zijn team is en blijft groot: Tom Vangheluwe (de directeur, red) is nog steeds mijn beste vriend, en Pieter Blancke (die instaat voor de productie, red) is mijn geweldige co-ouder. Bovendien ga ik nog regelmatig naar concerten in De Kreun. Deze liefde roest niet.”

Wat trekt je zo aan in de cultuursector om er je leven aan te wijden?

”Er zijn tal van aspecten die ik fijn vind. Zo vind ik het ‘samenbrengen’ van mensen het mooiste wat er is. Ook kan ik mijn creatief ei kwijt en het is ook geen typische nine-to-five-job. Je wordt niet rijk van werken in de cultuursector, maar het geeft je wel een heel rijk leven. Waar ik trots op ben, is dat ik heb meegewerkt aan de naamsverandering van De Kreun naar Wilde Westen. De voorbije jaren heb ik dat ook mogen doen voor De Vooruit en dat was best wel spannend.”

Is er iemand die bij dit alles een inspiratiebron is voor jou?

”Tja, dan kom ik toch weer uit bij Franky Devos. Hij haalt het beste uit zijn team: hij legt de lat hoog, daagt je uit, en laat je toch vrij om je job zelf in te vullen. Ook geeft hij je een mandaat en dat voelt goed. Franky zou heel veel geld kunnen verdienen in het bedrijfsleven of in de politiek, maar hij blijft toch dicht bij de kunst en da’s cool.”

Je bent opgegroeid in Wevelgem. Was dat een goede plek om de liefde voor cultuur te pakken krijgen?

“Daar heeft vooral mijn vader voor gezorgd (Luc Vandaele, vele jaren actief als regionaal journalist bij Het Nieuwsblad, red). Ik was nog een kind toen hij me al meenam naar het Cactus-festival in Brugge, techno-dj Laurent Garnier of naar Humorologie in Marke waar hij mee in de organisatie zat. Daar heb ik voor het eerst ook kunnen ervaren hoe mooi het wel is als mensen samen dingen doen.”

Hoe kijk je tot slot eigenlijk naar het culturele landschap in de Guldensporenstad?

”Kortrijk is gelukkig niet langer de kleinburgerlijke stad waar chichi madammen de toon aangeven. Het propere imago is niet weg, maar de stad is zeker in positieve zin veranderd. Zo vind ik de aanwezigheid van Wilde Westen enorm belangrijk als concertganger. Mijn favoriete festival is trouwens Sonic City, ook een van hun producties. Verder zijn er ook genoeg plekken die nog rauw zijn, onafgewerkt. Vuil, op de goeie manier (lacht). Een stad heeft dat soort plekken nodig: kelders en zaaltjes die stinken naar bier en zweet. I love it. Zonder plaatsen als The Pit’s en Den Trap, zou het al snel te clean aanvoelen.”

Info: Op zondag 27 april (Erfgoeddag) zijn er gratis rondleidingen in het gebouw De Vooruit. Wel vooraf inschrijven via de site van Viernulvier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise