Matthias Schoenaerts is nieuwe curator van streetartfestival The Crystal Ship Oostende

Matthias Schoenaerts is de nieuwe curator. (foto EFO)
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Matthias Schoenaerts is de nieuwe curator van streetartfestival The Crystal Ship in Oostende. Dat heeft de stad donderdag aangekondigd. Vorig jaar werd de samenwerking met curator Bjorn Van Poucke nog stopgezet wegens intimidatie.

Toerisme Oostende faciliteert ook komend voorjaar The Crystal Ship. Na een bezinningsjaar is het streetartfestival aan de tiende editie toe. “We zijn erg trots dat we Matthias Schoenaerts konden strikken als curator. Hij zal de kunstenaars selecteren en we mikken daarbij toch op een internationale uitstraling. Het curatorschap is voor één jaar maar er is de mogelijkheid om te verlengen. Dit voorjaar zullen we het honderdste kunstwerk onthullen”, zegt toerismeschepen Niko Geldhof (Vooruit Plus). Rob Jonckheere (voorzitter Toerisme Oostende): “Het festival zet Oostende internationeel op de kaart en daar zal het curatorschap van Matthias Schoenaerts aan bijdragen. We zullen ook een tweedaags congres rond streetart en een groot openingsfeest organiseren.”

Matthias

In 2017 was Matthias Schoenaerts als ‘Zenith’ actief op de Vuurtorenwijk waar hij ‘Think oustide the box’ maakte. “Het was trouwens een heel slecht werk dat ik tussen de soep en de patatten heb gemaakt”, lacht Schoenaerts. “Het werd overschilderd en daar heb ik geen problemen mee. Het maakt immers deel uit van het werken in de openbare ruimte.” In 2020 realiseerde hij op een muur in de Guldensporenlaan ‘Fallen Power’ rond kolonialisme en Black Lives Matter. Het kunstwerk is nog steeds een krachtig signaal. En daar is hij trots op : “Koen wou het zien en ik nam hem mee naar de Nieuwe Stad.” Zijn twee vorige werken realiseerde Schoenaerts buiten de schijnwerpers. Voor ‘Round 4’ was er meer contact met het publiek. “Ik heb meer gepraat met mensen dan dat ik geschilderd heb”, lacht Schoenaerts. “Dat is leuk en fijn maar soms moet er ook doorgewerkt worden.” Koen van den Broek vult aan: “Hij stond boven op de hoogtewerker en ik beneden. Mensen vroegen me voortdurend naar Matthias.”

Samenwerking

Het eerste kunstwerk van de tiende editie is een samenwerking tussen Schoenaerts en Koen van den Broek, de Belgische kunstschilder die woont en werkt in Antwerpen en Seoul. “We zijn heel goede vrienden en inspireren elkaar al jaren. We zouden eerst iets samen doen in Antwerpen, maar het is Oostende geworden. Men noemt het streetart maar Keith Haring en Jean-Michel Basquiat hebben bewezen dat er geen hiërarchie is tussen verschillende kunstvormen.” Het is hun eerste samenwerking voor een mural. “Het startte met het sturen van foto’s. Ik zat in Seoul en Matthias was een filmen in Londen. Er werd over en weer gestuurd. Daarna sampelde Matthias mijn werk. Het was een zoektocht naar wat ons bindt in film en beeldende kunst. Onze gezamenlijke achtergrond in The Bronx waar ik fotografeerde en Matthias grafitti spoot, heeft ons geholpen.” ‘Round 4’ vertrekt vanuit de titel ‘Round 3 does’t matter anymore in Round 4’, een zin uit een boksmatch die Matthias erg trof. “Het gaat over veerkracht, over blijven bewegen en over opstaan wanneer je bijna bent gevallen”, luidt het. Visueel doet het nieuwe kunstwerk sterk denken aan het werk van Koen van den Broek op de grens tussen het figuratieve en abstracte.

Curator

Matthias Schoenaerts houdt van Oostende. “Ik wandel elke ochtend op het strand en hou van de kleuren aan de Belgische kust. En de stad heeft een geschiedenis met Ensor en Spilliaert. En ook William Turner was hier.” Hij pakt het curatorschap met beide handen aan. “Op dat moment ben je de tekenaar. Ik vind het fantastisch om op zoek te gaan naar vers bloed zodat deze tiende editie knalt.” Schoenaerts beloofde er een flinke lap op te geven met de keuze van zijn jonge artiesten. De werken worden tussen 30 maart en 11 april (paasvakantie) aangebracht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise