Langs de Permekebeek in de Dorpsstraat in Jabbeke verschijnt een monumentale muurschildering. Het kunstwerk is een eerbetoon aan Marie-Jeanne en aan de vijf Jabbeekse ereburgers, en een heuse blikvanger.
Door het openleggen van de beek verdwenen twee huizen. Daardoor kwam de schoonheid van de beek centraal in de dorpskern, maar ook de zijgevel van een aanpalend pand komt sindsdien goed in beeld. Het gemeentebestuur besloot daarom de gevel op te fleuren met een muurschilderij. Het werk werd gerealiseerd door de Antwerpse kunstenaar CECKO, in opdracht van de gemeente, en geeft op een eigentijdse en kleurrijke manier het lokale erfgoed en de gemeenschap van Jabbeke een prominente plaats in het straatbeeld.
“Het nieuwe streetart-kunstwerk in de dorpskern vormt een ode aan zowel de rijke geschiedenis als de hechte gemeenschap van onze gemeente. Centraal staat Café De Tijger, niet alleen als herkenbaar decor, maar ook als symbool voor samenhorigheid, traditie en het dagelijkse leven dat generaties lang in het hart van Jabbeke heeft geklopt”, zegt burgemeester Frank Casteleyn.
Vijf ereburgers
De vijf heren aan de tafel zijn waarschijnlijk minder makkelijk te herkennen, maar het zijn de vijf Jabbeekse ereburgers. We zien Johan Museeuw, de gewezen wielerkampioen die in materniteit De Zandberg werd geboren. Naast hem zit beeldend kunstenaar Hubert Minnebo, die vorig jaar nog een kunstwerk aan Jabbeke schonk, dat nu op de rotonde van het oprittencomplex Stationsstraat prijkt. In het midden staat Bruce Sundlun, die in 1943 zijn B-17 Damn Yankee boven Snellegem liet neerstorten om zo een ramp te vermijden. Daarnaast staat Hugo Broos, de oud-voetballer en huidig trainer van Zuid-Afrika, die zijn ploeg voor het eerst naar een Wereldbeker loodste. Rechts aan de toog zit Patrick Peire, dirigent en componist, die in 2024 postuum ereburger van Jabbeke werd. Het is een indrukwekkend gezelschap, allemaal samengebracht in De Tijger.
Symboliek
Op de voorgrond treedt Marie-Jeanne, de iconische uitbaatster van Café De Tijger, herkenbaar in haar blauw-wit gestreepte schort en met bierflessen onder de arm. “Door haar een prominente plaats te geven, wordt niet alleen het café, maar ook haar persoonlijkheid en blijvende impact op het dorpsleven vereeuwigd.” Tal van details versterken het verhaal achter het werk: de televisie op de bierbakken, het wapenschild van Jabbeke en verschillende dieren — van het trouwe hondje tot de merel en de reiger — verwijzen naar zowel het alledaagse als het mythische, naar humor, herkenbaarheid en lokale symboliek.
“Een rijk gelaagd tafereel waarin vele kleine verhalen samenkomen tot één groot narratief “
Ook Maria van Bourgondië te paard is aanwezig, als brug tussen het historische verleden en de hedendaagse gemeenschap. Het geheel is uitgevoerd in een expressieve penseelvoering en in warme, aardse kleuren die doen denken aan Constant Permeke, waardoor ook de schilderstijl zelf een directe link met Jabbeke legt.
“Het resultaat is een rijk gelaagd tafereel waarin vele kleine verhalen samenkomen tot één groot narratief over verbondenheid, trots en identiteit — een kunstwerk waarin Jabbeke zichzelf herkent en blijft herkennen,” meent schepen van Cultuur Piet Berton.
Kunst in straatbeeld
De Antwerpse straatkunstenaar Cecko bracht het werk tot leven. Hij legt veel nadruk op compositie, kleur en betekenis. Zijn doel is om met kunst publieke ruimtes te laten herleven. Het resultaat is geslaagd: de Dorpsstraat krijgt er een kleurrijk en levendig element bij. Jabbeke bouwt hiermee verder, naast tal van kunstwerken (Hubert Minnebo, Luc Peire, Stefaan Depuydt) in het straatbeeld, op eerdere initiatieven om moderne kunst in het straatbeeld te brengen. Eerder werden al elektriciteitscabines versierd met streetart, langs de Kerkeweg in Snellegem, de Gistelsteenweg in de dorpskern van Jabbeke en de Romain Maesstraat. Die werken refereren allemaal naar het rijke verleden van Jabbeke en laten zien hoe kunst de eigen geschiedenis en de lokale gemeenschap kan verbinden.