Dikke Mathille ligt eind maart weer op haar plaats

Restaurateur Klaas Remmen poseert bij Dikke Mathille kort voordat het beeld naar zijn atelier werd gebracht. © EFO
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Over een maand ligt Dikke Mathille weer op haar vertrouwde plaats in de waterpartij in de Leopold II-laan. De restauratie verloopt volgens plan, maar het waren late goedkeuringen die ervoor zorgden dat het bekende beeld nu al vijf maanden weg is uit de badstad.

Begin oktober werd het bronzen beeld De Zee van Georges Grard opgehaald voor restauratie. Er was een hele polemiek aan voorafgegaan omdat de stad aanvankelijk Dikke Mathille na die restauratie wou terugplaatsen op een sokkel van het Kursaal aan de Zeedijkzijde. In de plaats zou, in het kader van de kunsttriënnale Beaufort, een gelijkaardig beeld (‘Moeder’) komen van Femmy Otten.

Massaal protest van Oostendenaars, voornamelijk tegen de verplaatsing naar het Kursaal, stak daar een stokje voor en in september liet het stadsbestuur formeel weten dat het zeventig jaar oude beeld na restauratie zou terugkeren naar de waterpartij vlak bij het Leopoldpark. En die terugkeer was gepland tegen eind 2023.

Dikke Mathille bevindt zich nog altijd in het atelier van Remmen BV in Vorselaar. De gerenommeerde firma werd aangesteld om het beeld te vervoeren, te restaureren en terug te plaatsen. Ze zijn pas onlangs gestart met de restauratie. Klaas Remmen: “Na transport hebben we een voorstelling moeten maken van wat we met het beeld konden doen. Daarna hebben ambtenaren van de stad en de Vlaamse overheid allemaal hun fiat moeten geven. De reden dat het beeld nog niet werd teruggeplaatst is dat we een hele tijd moesten wachten op een definitieve goedkeuring. Die is er pas in februari gekomen.” Het bedrijf heeft ervaring met restauratie en maakte nog maar zelden mee dat er zoveel poeha werd gemaakt over wat een vrij eenvoudige restauratie is. Stad en Vlaamse overheid wilden kennelijk niets meer aan het toeval overlaten.

“We hebben een hele presentatie gemaakt over hoe het beeld er vroeger uitzag en welke mogelijkheden er zijn”, luidt het. Er werd nu gekozen om een aanpassing te doen van de kleur, met daarop een beschermlaag. “Het valt eigenlijk allemaal nog goed mee. Er was aan Dikke Mathille geen herstelwerk. Er was geen onomkeerbare schade. Ze was in goede staat en er moest geen laswerk gebeuren. Dikke Mathille werd wel opgefrist en het resultaat zal mooi zijn. Voor eind maart keert het beeld terug.” (EFO)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier