Met 27 topwerken van 20 Belgische kunstenaars die schilderden tussen 1850 en 1950 belooft de derde editie van Het Kunstuur in Roeselare opnieuw een topattractie te worden. Bij de twee vorige kwamen bijna 38.000 kunstliefhebbers opdagen waaronder opvallend veel schoolgroepen. “Aan het concept hebben we niets veranderd, wel zijn er dit keer duidelijke links met West-Vlaanderen“, zegt Joost Bourlon.
Constant Permeke, Gustaaf Van de Woestijne, Valerius De Saedeleer, Albert Saverys van de Latemse school, een uitzonderlijke Magritte uit privébezit maar ook minder bekende Belgische kunstschilders uit de vorige eeuw als Morren, Van Beers, Coghe of Fabry, dat is vanaf deze week te zien in de derde Roeselaarse editie van Het Kunstuur, het succesvolle kunstproject van Hans en Joost Bourlon.
“We hebben aan het concept niets veranderd”, zegt Joost Bourlon. “In één uur tonen we 27 werken van 20 Belgische kunstenaars die schilderden tussen 1850 en 1950 en we zochten bij elk werk een boeiende verteller die als hologram naast het werk verschijnt en zijn of haar persoonlijke band met het werk uitlegt. Dit keer zijn dat onder andere Rudi Vranckx, Clara Cleymans, Guide Belcanto, Helmut Lotti of Phara de Aguirre.”
“Als ik hier ben, krijg ik vaak de vraag of er een link is met Roeselare of met deze provincie. Dat doen we nooit bewust, maar dit keer zijn er wel wat West-Vlaamse accenten. Zo zie je een werk van Albert Saverys over de rootbakken in de Leie en er is ‘Bonjour Oostende’, een apart schilderij van Floris Jespers. Uiteraard kon Permeke met zijn ‘Drie Boerinnen’ niet ontbreken.”
Privécollecties
“Een nieuwigheid vind je in onze brochure waar je met een QR-code na het bezoek thuis de vertelde verhalen kunt herbeluisteren. De zijbeuk van de Sint-Amandskerk hebben we dit keer nuttig gebruikt door er zeven werken te tonen van mijn eigen grootvader Jos De Bie. Hij was kunstschilder en ik ben bij mijn familieleden gaan ronselen om zijn schilderijen in het Roeselaarse Kunstuur te krijgen.”
“De zoektocht naar Belgische schilders bracht ons dit keer zelfs tot in Ottowa, in Florida en tot bij een Engelse privéverzamelaar. Andere werken komen uit Belgische musea en 16 van de 27 stukken komen uit privécollecties. Dat de eigenaars hun kostbare bezit uitlenen, is niet evident. Vaak vragen ze extra bescherming tegen vandalisme. In het geval van het werk van René Magritte hebben we zelfs een kopie laten maken die nu bij de eigenaar boven het bed hangt tot zijn origineel na Het Kunstuur terugkomt”, aldus nog Joost Bourlon.
Het Kunstuur 3 loopt tot 14 juni 2026. Een ticket kost 16 euro, een tijdslot boek je op www.hetkunstuur.com. Per bezoekersuur worden maximaal acht personen toegelaten.