Jarenlang verzorgde Bruno Decock de techniek bij onder meer Wouter Deprez en Het Zesde Metaal. Vier jaar geleden begon hij te tekenen, te schilderen en collages te maken. Al snel vond hij een eigen stijl, terwijl hij toegeeft dat er bij zijn werk heel wat toeval komt kijken. Bruno stelt nog tot zaterdag 20 april tentoon in Bib in Het Park in Wevelgem, waar je aan de kauwgomballenbak met een beetje geluk een van zijn tekeningen kan draaien.
Niets wees erop dat Bruno Decock (49) ooit zou tekenen of schilderen. Zijn verleden ligt overigens in de Wevelgemse cultuurwereld. De getogen Wevelgemnaar werkte jarenlang als technicus voor cultuurcentrum Guldenberg. Daarna toerde hij gedurende tien jaar met Wouter Deprez. En daarna nog eens tien jaar met Het Zesde Metaal. Die bedrijvigheid viel eensklaps stil door corona.
Tipp-Ex
“In 2020 had ik inderdaad geen werk meer en was het onduidelijk wat de toekomst zou brengen”, begint Bruno. “Zoals iedereen had ik veel tijd, ik leerde mezelf tekenen, wat wonderwel lukte. In die periode maakte ik dagelijks wel een drietal tekeningen. Met potlood, houtskool, waskrijtjes of Tipp-Ex… Dat betekent niet dat ik de technieken volledig onder de knie heb. Dat hoeft ook niet. Wat ik bijvoorbeeld vaak toepas is monoprint. Met die techniek maak je een afbeelding met inkt of verf op een vlakke plaat. Daar druk je dan stevig een papier overheen dat de inkt of de verf opneemt. Het resultaat is altijd verrassend. Sowieso is met wat ik doe veel toeval gemoeid.”
Bruno toont een van de werken die de titel GAZA draagt. We zien drie figuren met een opvallende blinddoek. “Van een van de figuren was het gezicht wat vervormd. Met wat Tipp-Ex trok ik een witte streep over de ogen, met als resultaat dat de figuren lijken op strijders uit Gaza. Het is bizar, maar meestal lukt iets omdat het mislukt.” (lacht)
Een ander dergelijk voorbeeld uit de tentoonstelling is het werk Ex Presso. Daar was het de bedoeling dat de figuur dreigde met een revolver. De revolver leek echter nergens op, dus transformeerde Bruno die tot een dienblad waarop hij met Tipp-Ex een kop koffie schilderde. De felwitte kleur van de kop koffie springt onmiddellijk in het oog en brengt het werk iets extra’s.
E.H. Clement
Bruno stelde twee jaar terug tentoon in Barcyclette, vorig jaar zag je zijn werken in De Living in Lauwe en nu dus in de tentoonstellingsruimte in Bib in het Park. “Daar ben ik heel blij mee”, vertelt hij. “Als ex-Wevelgemnaar is het toch speciaal om aandacht te krijgen in eigen gemeente. Voor deze expo maakte ik vooral nieuw werk, enkele werken hebben ook een directe link met Wevelgem.”
Heel mooi is de tekening 8560/47864 van het Duits Kerkhof, en er hangt ook een werk dat de titel E.H. Clement draagt. Het profiel van de priester is duidelijk herkenbaar op de monoprint.
De expo kreeg als ondertitel Bruno schildert zoals de Blues moet klinken. “Dat slaat op het instinctieve”, legt de kunstenaar uit. “In de wereld van de blues bestaat er geen school waar je de kunst van het spelen kan leren. Als er al zo’n school is dan is het pas echte blues als het van binnenuit komt. Dat is bij mijn werk ook zo. Ik werk vanuit het gevoel en eigenlijk lukt het dan altijd. Toen ik de belichting deed voor Het Zesde Metaal, Roosbeef, Tine Reymer of Wouter Deprez deed ik precies hetzelfde. De inval van het moment, het buikgevoel is altijd een bepalende factor geweest.”
Kauwgomballenbak
Bruno woont in Kortrijk en werkt als jongerenbegeleider in Oostende. “Ik werk veel op de trein”, verrast hij. “Daar ontstaan vele ideeën en krijgt mijn werk vaak vorm. Voor Wevelgem heb ik nog iets speciaals bedacht. Bij de ingang van de expo staat een kauwgomballenbak. In iedere bal steekt ofwel een tattoo ofwel een originele tekening die ik maakte.”
De expo loopt nog tot zaterdag 20 april, vrij te bezoeken tijdens de openingsuren van Bib in het Park aan de Vanackerestraat 20. Even draaien aan de kauwgomballenbak kost één euro, wie weet levert het je een originele ‘Decock’ op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier