Voor de in Knokke-Heist geboren en getogen filmmaker Charlotte Verminck (26) was 2025 een erg succesvol jaar. Ze mocht met haar kortfilm ‘Mind of Thoughts’ in wereldpremière gaan op het Beverly Hills Film Festival in Los Angeles, waar ze ook de prijs voor Best International Film won, gevolgd door nog een resem prijzen en onderscheidingen.
Charlotte Verminck groeide op in Knokke-Heist waar ze al vlug een grote passie voor film ontwikkelde. Ze volgde een bachelorsopleiding ‘internationale communicatie en media’ aan Thomas Moore hogeschool en later ook nog een jaar film- en videoproductie aan het Cameracollege. Charlotte was nog maar 17 toen ze creative director werd voor de bekende artiest Ozark Henry. Ze volgde onder meer een stage bij productiehuis Little Minx in Hollywood. Intussen heeft ze haar eigen productiehuis.
Psychologisch drama
En 2025 was dus het jaar van haar grote doorbraak met haar kortfilm Mind of Thoughts, die onder meer de prijs voor Best International Film kreeg in Los Angeles en de prijs Best European Short Film in Barcelona. De film is een psychologisch drama over een jonge kunstenares die verstrikt raakt in haar eigen gedachten en die kampt met zelftwijfel en angst die haar realiteit beginnen te vervormen. Opmerkelijk is dat de emoties van het hoofdpersonage vooral zichtbaar gemaakt worden via choreografie en beweging, in plaats van dialogen. “Ik heb Mind of Thoughts gemaakt vanuit een persoonlijke noodzaak, zonder te weten of het verhaal verder zou reiken dan de mensen die er direct bij betrokken waren. Dat de film internationaal zoveel weerklank zou vinden, had ik op voorhand niet durven voorspellen”, zegt Charlotte.
“Dat de film zo sterk werd opgepikt, bevestigt dat er nood is aan dit soort verhalen”
“Dat de film zo sterk werd opgepikt, voelt als een bevestiging dat thema’s als gedachten, twijfel, innerlijke druk en schaamte geen grenzen kennen en dat er nood is aan dit soort verhalen. Voor mij persoonlijk voelt dat bijzonder, omdat ik me ook in een internationale context erg thuis voel en mijn toekomst daar zie groeien. Dat de film over grenzen heen zijn weg heeft gevonden, sluit daar mooi bij aan.”
Innerlijke stem
Volgens Charlotte is het geheim van het succes van de film dat die vertrekt vanuit iets universeels: de innerlijke stem die we allemaal kennen, maar waar we zelden hardop over spreken. “In plaats van die strijd te verklaren, wilde ik ze voelbaar maken via het lichaam en met poëtische momenten. Dat laat ruimte voor herkenning. Ik houd ervan hoe je via dit medium innerlijke werelden zichtbaar kan maken, zodat mensen zich minder alleen voelen in wat ze ervaren. Daarnaast geloof ik sterk in de dialoog rond een film. Ik heb bewust veel tijd geïnvesteerd in gesprekken met het publiek, zowel online als tijdens vertoningen, omdat die uitwisseling het werk verder laat leven”, zegt Charlotte.
De jonge regisseur, scenariste en producent woont nu wel al enkele jaren in Middelburg bij Maldegem, maar is geboren en getogen in Knokke-Heist, de gemeente waar ze nog altijd een heel sterke band mee heeft. “Ik kon enorm rekenen op de steun van MAAK, de kunstacademie van Knokke-Heist, onder meer via rekwisieten en de betrokkenheid van de leerkrachten. Ook CC Scharpoord hielp mij bij het vinden van contacten voor locaties”, legt Charlotte uit.
Pure verwondering
Ze kijkt op 2025 terug als ‘een jaar van grote beweging.’ “Dat ik met deze film mijn wereldpremière mocht beleven in Hollywood, was een droom die uitkwam. Wat me daarbij diep raakte, was dat de film enkele dagen later vertoond werd in de International Ballroom, een ruimte die vaak het décor vormde voor grote filmceremonies, waaronder de Golden Globes. Dat een verhaal, dat vertrekt vanuit een innerlijke wereld daar zo zijn weg kon vinden, voelde als een moment van pure verwondering.” (PDV)