Leonardo uit Harelbeke gaat als enige Belg in première met veelbelovende film: “Cannes is als een droom die uitkomt”

Professioneel tennisster Tessa Van den Broeck speelt de hoofdrol in ‘Julie Zwijgt’. © Nicolas Karakatsanis
Bert Vanden Berghe

De debuutfilm van regisseur en scenarist Leonardo van Dijl (33) uit Harelbeke gaat zaterdag in wereldpremière op het Filmfestival van Cannes. ‘Julie Zwijgt’ is – onder meer dankzij een straffe cast en crew – allerminst een toevalstreffer. Van Dijl stond de afgelopen jaren al op de set met Oscar and the Wolf, Clouseau en Natalie Portman. Al werd de liefde voor film aangewakkerd in… Kortrijk.

Het heeft er alle schijn van dat Leonardo van Dijl straks een even klinkende naam is als de gebroeders Dardenne, Felix Van Groeningen of Lukas Dhont langs de Croisette in Cannes. De regisseur, met roots in Harelbeke, gaat zaterdag in wereldpremière met zijn debuutfilm Julie Zwijgt, nadat hij er in 2020 al was voor de Kortfilmcompetitie van het Filmfestival.

Julie Zwijgt brengt het verhaal van Julie, wiens tenniscoach geschorst wordt. Terwijl het onderzoek loopt, worden alle spelers van de club aangemoedigd om hun verhaal te doen. Maar Julie kiest ervoor te zwijgen… Voor scenarist en regisseur Leonardo van Dijl is de sportieve arena geen onbekend terrein. Niet alleen is hij zelf een fervent tennisser, maar zijn allereerste kortfilm Get Ripped draaide rond een manipulatieve relatie tussen een jongen en een personal trainer. Het jaar nadien pakte hij uit met de kortfilm Umpire over een jonge tennisser wiens coach wordt opgepakt. Het leverde hem in 2015 een VAF Wildcard op, waarmee hij de kortfilm Stephanie kon draaien. Daarin stond een jonge gymnaste centraal die inziet dat succes niet altijd glitter en glamour is.

Rollercoaster

Voor Leonardo was die laatste kortfilm een gamechanger. Niet alleen kon hij rekenen op regisseur Fien Troch als mentor, maar ook op de productie van De Wereldvrede. Het productiehuis van Gilles Coulier, Gilles De Schryver en Wouter Sap heeft met onder meer Bevergem, Cargo, Albatros en Holy Rosita al enkele straffe producties op het conto. Stephanie werd een voltreffer. Niet alleen in Cannes. De film kaapte ook de Ensor voor Beste Kortfilm weg. De verwachtingen zijn dus hooggespannen, al ziet Leonardo het zelf anders. “Ik ben vooral heel blij dat de film gezien gaat worden. De afgelopen weken waren een rollercoaster. We hebben heel hard gewerkt om de film af te krijgen. Ik voel me vooral erg geprivilegieerd momenteel.”

Dat zijn film in de running is voor de Caméra d’Or, de prijs voor de beste eerste film over alle secties heen, is dan ook niet de hoofdmoot. “Ik ben in mijn hoofd eerder bezig met de tennisspelers die komen, en er voor te zorgen dat het KSA-leidergewijs allemaal in goede banen wordt geleid”, glimlacht Leonardo. “Hier te zijn, is nu al een droom die uitkomt. Ik hoop vooral dat zoveel mogelijk mensen de film straks gaan zien in de zalen.”

Geen ego’s

Voor de film Julie Zwijgt internationaal is het Julie Keeps Quiet kon hij enkele indrukwekkende namen rond zich verzamelen. “Bij De Wereldvrede dachten ze dat het wel zou klikken met Ruth Becquaert, en dat bleek effectief te kloppen. Ze is niet alleen een fantastische actrice, maar ook een begenadigde scenariste.” Voor het camerawerk kon hij aankloppen bij Nicolas Karakatsanis (Rundskop, Skunk en I, Tonya), voor de montage bij Bert Jacobs (De Dag, Zillion) en voor de soundtrack bij Caroline Shaw (Bombshell, Fleishman Is In Trouble). “Grote namen, maar op de set waren er geen ego’s. Integendeel, iedereen stond als één blok achter het verhaal van Julie. Ik mag mij gelukkig prijzen, ja.”

Opvallend: net als in zijn kortfilms heeft de hoofdrol professioneel tennisster Tessa Van den Broeck geen acteerervaring. “Atleten op hoog niveau zijn in principe goeie acteurs. Ze kunnen goed omgaan met druk, feedback en hebben een heel gecontroleerde en fijne motoriek. Op dat vlak durf ik te stellen dat ze wel veel ervaring hebben. De grootste uitdaging was om met acht jongeren op de set te staan. Mijn kortfilms gingen ook over sport, het is een interessante arena om een verhaal te vertellen, en ook een goeie metafoor voor de samenleving.”

En ook voor een filmcarrière? “Net als een atleet moet je inderdaad om kunnen met de druk, maar als je onvoorwaardelijk gepassioneerd bent en de juiste mindset hebt, lukt dat. In die zin is dit een beetje zoals de Olympische Spelen. Een traject van vier jaar om uiteindelijk hier te staan.”

Hollywoodsterren

Leonardo mag voor het grote publiek dan wel een nieuwe naam zijn, toch timmerde hij de afgelopen tien jaar stevig aan de weg. Zo regisseerde hij al videoclips voor Oscar and the Wolf, Warhola en Clouseau. Een behind the scènes-filmpje van de befaamde fotograaf Willy Vanderperre trok de aandacht van Dior, voor wie hij achter de schermen-filmpjes maakte van Hollywoodsterren als Natalie Portman en Anya Taylor-Joy. Fantastische ervaringen, zo omschrijft hij het zelf. Maar de liefde voor film werd vooral aangewakkerd in… Kortrijk. “Een fantastische omgeving op cultureel vlak. Ik groeide op in Harelbeke, liep school in Kortrijk, scheurde kaartjes in de Budascoop, werkte bij de Kreun, de Schouwburg en Theater Antigone. Dat heeft me cultureel heel hard beïnvloed en ongetwijfeld wel in die richting geduwd.”

‘Julie Zwijgt’ van Leonardo van Dijl gaat op zaterdag 18 mei in wereldpremière op het Filmfestival van Cannes. Later dit jaar verschijnt de film ook bij ons in de bioscopen.