Wannes Cappelle met politieke boodschap op Cactusfestival: “Doet open Bange Blankeman”

Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal op Cactus. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Met de cover ‘Bange Blankeman’ van Willem Vermandere bracht Het Zesde Metaal zaterdag tijdens het Cactusfestival in het Minnewaterpark in Brugge een duidelijke politieke boodschap, tussen de nationale en de lokale verkiezingen in. “Onze politici mogen niet op angst spelen en alle problemen op de buitenlanders steken”, zegt Wannes Cappelle.

Op een bankje backstage achter het podium in het Minnewaterpark in Brugge konden we de Wevelgemse zanger Wannes Cappelle, frontman van Het Zesde Metaal, zaterdagavond strikken voor een babbel. Hij genoot nog duidelijk na van zijn concert op het Cactusfestival.

Hoe vond je het concert zelf?

Wannes Cappelle: “We zijn redelijk energiek gestart voor ons doen. Het park stond vol aandachtige mensen, die willen luisteren. Dan kun je rustige nummers als Ploegsteert op een festival brengen. Op Cactus kun je dat, de mensen komen op dit familievriendelijk festival echt voor de muziek. Het is tof om hier te spelen!”

Stil krijgen

“Da’s de max, als je de mensen stil krijgt. De setlijst met de opeenvolgende nummers ligt natuurlijk op voorhand klaar, je probeert in te schatten of zo’n intiem nummer lukt. In feite moet je dat als groep verdienen. Je moet ervoor werken : zorgen dat je het publiek mee krijgt. Hier op Cactus is dat mooi gelukt!”

Op het podium zei je dat Het Zesde Metaal al vier jaar lang snakte naar een optreden op het Cactusfestival…..

Wannes Cappelle: “We stonden in 2020 geprogrammeerd, maar corona was de spelbreker. Het is onze derde passage hier in Brugge, maar het was al van 2016 geleden dat we nog op Cactus gestaan hadden. We hadden er dus absoluut veel zin in.”

Speciale betekenis

Je hebt iets met Brugge? Denk maar aan het album Live in Brugge

Wannes Cappelle:Live in Brugge is in de bonbonnière van de stadsschouwburg opgenomen. Het Concertgebouw is een fantastische zaal om in te spelen, we hebben er ons laatste concert met onze vorig jaar overleden gitarist Tom Pintens gespeeld. Brugge heeft inderdaad toch een speciale betekenis voor ons.”

Opvallend tijdens je concert was de ode aan Willem Vermandere. Je hoopte dat het lied ‘Bange Blankeman’ tot in Steenkerke te horen zou zijn. Heb je doelbewust met die cover, tussen de nationale en lokale verkiezingen in, en politieke boodschap de wereld ingestuurd?

Wannes Cappelle: “Eigenlijk wel. Het is al te makkelijk om alle problemen op buitenlanders te steken. Ik ben zelf met een buitenlandse getrouwd. (nvdr de IJslandse schrijfster Alda Berglind Egilsdóttir). Het is al te makkelijk om in te spelen op de angsten van mensen. Politici moeten een verhaal van hoop durven brengen, alleen zo geraak je vooruit. Partijen die angst prediken zetten stappen achteruit.”

Politici moeten een verhaal van hoop brengen, geen angst aanjagen

Het Zesde Metaal speelde zaterdag op Cactus één nummer in het Algemeen Nederlands: Boze Wolven van Gorki. Je noemde het een hommage aan Luc De Vos en Tom Pintens. Waarom een eerbetoon aan die twee artiesten samen?

Wannes Cappelle: “Luc en Tom hebben vaak samen gespeeld. Ze kenden elkaar goed. Toen de zanger van Gorki overleed, hebben we dat lied op voorstel van Tom al live gebracht. Het leek mij passend om nu een dubbel eerbetoon te brengen. Tom en Luc zitten misschien ergens, ik weet niet waar, samen….”

Kanker

Je noemt 2024 een schrikkeljaar, na het overlijden van gitarist Tom Pintens vorig jaar aan kanker. Ligt het verdriet ‘achter us’, zoals je zingt?

Wannes Cappelle: “Nee, je blijft het verdriet meedragen, maar het spelen is enorm helend. We hebben het album Het langste jaar nog samen met Tom Pintens gemaakt. Tom is dus aanwezig in onze muziek. Het verdriet gaat gepaard met dankbaarheid om wat we kregen, de tijd die we samen doorbrachten.”

Toch was 2023 het hevigste jaar in de geschiedenis van Het Zesde Metaal?

Wannes Cappelle: “Het was heftig, maar dat geldt voor veel mensen die met kanker geconfronteerd worden. Het is een verhaal van vechten en geleidelijk aan aanvaarden dat het gevecht niet zal gewonnen worden. Dat is moeilijk, je wordt tussen hoop en wanhoop geslingerd.”

Schoenen uit

Proficiat: Het Zesde Metaal is er al als enige band in geslaagd om een deel van het publiek in het Minnewaterpark te overtuigen hun schoenen uit te doen!

Wannes Cappelle: “We hebben dat grapje tijdens het lied Dag Zonder Schoenen al eerder in 2016 op Cactus uitgevoerd. Nu verdienden de toeschouwers wegens de modder dubbele pinten!”

Cactus en begin augustus Dranouter zijn thuismatchen voor Het Zesde Metaal. Daarna trekken jullie op tournee door Nederland. Kunnen die Hollanders liedjes in het West-Vlaams smaken?

Wannes Cappelle: “In het voorjaar hebben we al een uitverkocht clubtournee gedaan in Nederland, in december zullen we grotere zalen aandoen. Muziek is een universele taal, je voelt er iets bij, ook al versta je niet alle teksten. Maar ik heb gehoord dat vele Nederlandse fans onze liedjesteksten voordien bestudeerd hebben.”

Ik wil graag eens de Nederlanders in het West-Vlaams horen zingen

“Ze doen hun huiswerk en zingen vele teksten mee. Soms zou ik graag eens de muziek afzetten tijdens een concert om te horen hoe het klinkt als Nederlanders een nummer in het West-Vlaams zingen!”

Na je concert op Cactus hield je en signeersessie bij de verkoop van gadgets van Het Zesde Metaal. De opbrengst gaat naar Kom op Tegen Kanker. Is dat omdat Tom aan kanker gestorven is?

Wannes Cappelle: “Tom was een grote fan van felgekleurde kousen. Na zijn dood rijpte het idee om dat soort kousen, met het logo van Het Zesde Metaal te verkopen voor het goede doel.”