Vernieuwde Zoute Grand Prix in Knokke-Heist voorgesteld: “Alles centraliseren op één locatie”
“Het was steevast een fantastisch weekend. Hét topweekend voor Knokke-Heist. En toch is het financieel niet gelukt. Het is dus logisch dat we het anders gaan aanpakken. Als je hetzelfde doet, krijg je hetzelfde resultaat en dat kan de bedoeling niet zijn.” Marc Coucke heeft de vernieuwde Zoute Grand Prix in Knokke-Heist voorgesteld. En daarbij staan enkele veranderingen en zaken centralen. Al kijken ze vooral verder dan dit jaar.
Het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar de Zoute Grand Prix in Knokke-Heist gaat dit jaar wel degelijk door. En het is meteen een jubileumeditie, want voor de 15de keer vormt de kustgemeente in oktober het decor voor vier dagen lang genieten van blitse wagens en de mooiste oldtimers. En dat zal voor het eerst met Marc Coucke aan het roer zijn. In het verleden steevast een bezoeker van hét auto-evenement van het jaar, sinds enkele maanden zet hij mee de lijnen uit. Samen met ceo Koen Van Hout heeft hij grote ambities.
Nieuwe accenten
De Zoute Grand Prix zal er dit jaar ietwat anders uitzien dan de voorgaande jaren. Uit noodzaak, want de financiële put die moest gedicht worden bij de overname om een faillissement te vermijden was groot. “Hoe het destijds zover is kunnen komen onder de vorige eigenaars? Een gat dat werd geslagen door corona en de jaren nadien werd er meer uitgegeven dan er binnen kwam. Het zijn de wetten van de economie dat je dan problemen krijgt”, schetste Marc Coucke het verhaal. “Er waren problemen, dat mogen de mensen echt niet onderschatten. Daarom zijn we voor veel zaken van een wit blad begonnen. Want als je gewoon hetzelfde doet, krijg je hetzelfde resultaat. En dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Al wil ik zeker niet zeggen dat het slecht was vroeger. Het was in het verleden steevast een fantastisch weekend. Hét topweekend voor Knokke-Heist. En toch is het financieel niet gelukt. Het is dus wel logisch dat we het anders gaan aanpakken. We nemen een nieuwe start met eigen accenten.”
Eén locatie
“We starten met een mooie basis waar de familie Bourgoo (de vorige eigenaars, red.) hard aan gewerkt heeft”, vult Koen Van Hout, ceo van de Zoute Grand Prix, aan. “Het is het meest prestigieuze auto-evenement van België en dat willen we verder uitbouwen. Oók internationaal. In het algemeen willen we het belevingsniveau naar boven krikken. Dat is meteen een van de belangrijkste ingrepen. Waar je tot vorig jaar op verschillende locaties terecht kon en diverse tickets moest kopen, gaan we nu alles centraliseren op één locatie hier vlak achter het Albertplein. Wie een ticket koopt, krijgt alles in één keer te zien”, zegt Van Hout. “Al vinden we het evengoed belangrijk om het breder publiek bij de Zoute Grand Prix te betrekken. Zo zullen de mensen nog steeds de wagens zien passeren die deelnamen aan de rally. En op de zeedijk komt er een ‘car boulevard’ van een paar honderd meter.”
Kern behouden
“We willen echt de kern van de Zoute Grand Prix behouden”, geeft Marc Coucke nog mee. “En wie een ticket koopt, willen we letterlijk iets meer ruimte geven. Gaan we in de komende jaren nog meer onze eigen accenten leggen? Ja. Was dat op die korte termijn dit jaar al mogelijk? Neen. Maar uiteraard kijken we nu al naar de verdere toekomst. Belangrijk is dat het minstens even leuk blijft en dat mensen het plezant vinden om te komen.” (MM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier