Foodfestival Ostendaise strijkt tiende keer neer op Zeeheldenplein

Ostendaise palmt al voor de tiende keer het Zeeheldenplein in. © gf/Kim Vanbesien Fotografie
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Nu zaterdag 22 en zondag 23 juni worden 6.000 mensen verwacht op de tiende editie van het culinaire festival Ostendaise. Uitbater-chef Luc Declerck van Bistro Mathilda neemt al voor de tiende keer deel en zag het succesvolle evenement groeien. “Ik zie het als een mooie promotie. Ostendaise zorgde ook voor veel meer contact tussen de verschillende uitbaters en chefs.” Hij pleit voor een evenement waar de chefs ter plaatse Noordzeevis verwerken.

“Ostendaise is een mooi evenement dat de gastronomische restaurants promoot”, zegt de chef van Bistro Mathilda. Op Ostendaise serveert Luc een van zijn bekendste gerechten: tatjespap. Niet met de traditionele garnalen, maar met roggewangen en kappertjesboter. “Het is een gerecht dat in de winter, als er schaarste is van garnalen, vast op onze kaart staat.”

Toch moet Luc extra inspanningen leveren om aanwezig te zijn: “Alles moet ter plaatse georganiseerd worden en ook het restaurant blijft dat weekend open. We hebben wel een ploeg van jobstudenten die graag meewerken aan het evenement. Het is al jaren onze vaste equipe. Onze deelname is vooral promotioneel. Maar we geraken wel uit onze kosten. De verkoop van de gerechtjes voor 8 euro dekt de kosten waar de personeelskosten toch zwaar doorwegen. Ostendaise zorgt ook elk jaar voor nieuwe klanten die ons restaurant ontdekken.”

Contact tussen chefs

Luc Declerck aan de slag met een makreel: “Ik pleit voor een evenement waar chefs tonen hoe ze vis verwerken.”
Luc Declerck aan de slag met een makreel: “Ik pleit voor een evenement waar chefs tonen hoe ze vis verwerken.” © EFO

“Ik herinner me nog de eerste editie en die was veel kleiner. Er was veel meer contact tussen de chefs. We waren met tien en dat was een echt vriendengroepje. Het evenement groeide en nu zitten we in drie tenten en is het contact minder dat weekend. Maar Ostendaise zorgde er wel voor dat er, in de loop van het jaar, veel meer contact is tussen de chefs en uitbaters. Ostendaise gaat mee met zijn tijd en er waait een frisse wind. Er kunnen ook nieuwe wegen ingeslagen worden.”

“Hier ontdekken elk jaar weer nieuwe klanten ons restaurant”

Luc oppert het idee om een evenement te organiseren waar chefs aan het publiek tonen hoe ze de vis verwerken. Op een presentatiemoment op de Baelskaai voegde hij de daad bij het woord en verwerkte een makreel tot een lekkere toast met gebrande makreel. “Zo ziet de consument waar zijn eten vandaan komt. Op Ostendaise kan dat niet omdat we daar duizenden gerechten serveren. Maar het is wel een mogelijkheid om te tonen wat we kunnen en wat er allemaal kan met verse Noordzeevis.”

“36 procent van de bezoekers is Oostendenaar”

Ostendaise viert een tinnen jubileum. Toerisme Oostende coördineert nog steeds het evenement, waarbij goed geluisterd wordt naar de chefs en bezoekers. Pieter Hens (Toerisme Oostende) verklaart het succes.

Toerisme houdt de vinger aan de pols en houdt elk jaar op het event een onderzoek. “36 procent van de bezoekers is Oostendenaar”, zegt Pieter Hens. “Er is ook een grote groep tweedeverblijvers en toeristen komen ook speciaal naar Oostende voor Ostendaise.”

Die monitoring leidde in de voorbije tien jaar tot aanpassingen en uitbreiding: van tien chefs in het begin tot 21 vorig jaar en 24 dit jaar, aangevuld met drie in een speciale zone voor desserts.

27 deelnemers

“Over andere kookfeesten spreek ik me niet uit. Ik weet wel waarom Ostendaise goed draait”, zegt de toerismeman. “We werken tamelijk strikt rond het verhaal van de Noordzeevis. Dat product matcht met ons DNA en dat houden we zo. Bovendien is er de unieke locatie met zicht op zee. Op het Zeeheldenplein kun je de vis proeven en zien waar die vandaan komt.”

“Ostendaise is een succes dankzij het concept, de locatie en de samenwerking met de lokale horeca”

De andere belangrijke reden is dat er heel nauw samengewerkt wordt met de sector. “Dit is geen event dat we van bovenhand neerpoten. Hiervoor werken we heel nauw samen met de restaurants. Ze voelen de meerwaarde omdat nieuwe klanten hen ontdekken en ze via Ostendaise op een unieke manier naar buiten komen.”

Die samenwerking met de restaurants gaat ver: Toerisme Oostende probeert zoveel mogelijk chefs een plaats te geven – vandaar de evolutie van tien naar 27 deelnemers. “Iedereen krijgt de kans om mee te doen. Er is vooraf een oproep naar alle restaurants. Vervolgens gaan proevers van Gault & Millau langs en op basis van hun kwaliteitscontrole maken we de selectie.”

Zeven nieuwe deelnemers aan foodfestival Ostendaise

Op zaterdag 22 en zondag 23 juni nemen zeven ondernemers en chefs voor het eerst deel aan Ostendaise. “We mogen hier niet ontbreken en kunnen op deze manier potentiële klanten onze zaak laten ontdekken”, luidt het.

Chefs die voor het eerst deelnemen pakken uit met mooie gerechtjes. Maison Anette (Chef Vito) serveert risotto met zeevruchten. David Dewaele (Brasserie David) laat je proeven van gefrituurde koolvisreepjes met huisgemaakte tartaar. Dimitri Proost (Haut) geeft een visitekaartje af met hondshaai met chips van aardpeer, beurre blanc van gefermenteerd eekhoorntjesbrood en vin jaune. Ook Lizette en Lucien tekent present met een boterham met gepaneerde pladijs (Japanse stijl). Galerie Beausite serveert twee gerechten: risotto van witte asperges met zeebaars en linzen met zeekraal, sluimererwten, pesto, asperges en rode kool (vegan). Een mooie afsluiter is er ook van ijsjeszaak Amy Mary, die een ‘mojito ice cream sundae’ serveert.

Mooie promotie

Ook Paroles Paroles doet voor het eerst mee. Pieter Ericx en Christ Buysse: “Ostendaise is een gevestigde waarde en we willen als recent geopend restaurant deel uitmaken van een evenement dat de lokale restaurants en de Noordzeevis promoot. Die korte keten is voor ons zeer belangrijk. We zijn een restaurant dat mediterraanse en wereldse invloeden in de keuken brengt en dat doen we ook op Ostendaise.” Het evenement sluit nauw aan bij het sharing-concept van Paroles Paroles met kleinere gerechtjes. “Het is een eenvoudige stap om dat ook op locatie te brengen. Daar hebben we trouwens ervaring mee, want we zetten met de zaak ook veel in op lokale evenementen. We deden mee aan Streetfest in Brussel, stonden op Oostende voor Anker en werkten mee aan een evenement van Gault & Millau.” Hun chef Terence McGarity serveert aguachile van langoustine, een variant van ceviche. Pieter en Christ: “We zien onze deelname aan Ostendaise als promotie die kan zorgen voor naamsbekendheid. Onze chef Terence kan tonen wat hij kan. En hij verbaast ons nog iedere dag. Als het gerechtje aanslaat, dan kan het op de kaart komen in het restaurant.”

Praktisch

Het is aan te raden om een eigen bestek mee te namen; ter plaatse betaal je voor bestek en een herbruikbaar rietje vier euro. Gerechten kosten acht euro; er is een waarborg van twee euro per bordje en 0,5 euro voor een glas/fles. Er wordt betaald met een kaart en het overgebleven saldo is inwisselbaar tot 8 juli.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier