De stad Oostende schrijft een concessie uit voor een radio-event en beachbar op het Groot Strand vanaf 2026 voor een periode van 6 jaar. De landelijke radiozender moet wel zorgen dat het merk ‘Oostende’ in de markt wordt gezet.
De concessie voor de beachbar op het Groot Strand ter hoogte van de Kemmelbergstraat is al jaren in handen van Q Music. De radiozender van DPG Media streek voor het eerst in 2006 neer op het strand aan de Albert 1 Promenade. Sindsdien is het Q Beach House een begrip : naast dagelijkse uitzendingen in de zomer zijn er een grote strandbar en evenementen zoals de Sunset-concerten.
De concessie liep af en de stad doet nu een nieuwe oproep die openstaat voor alle nationale radiozenders. Bedoeling is dat ze gedurende 120 dagen per jaar live radio maken voor een breed publiek en er ook een ondersteunende horecafunctie is. Daarbij mogen ook speciale evenementen/concerten georganiseerd worden gedurende 5 dagen per seizoen. “Zo is dat ook voor de andere strandbars”, verduidelijkt schepen Charlotte Verkeyn (N-VA). De zaak moet minstens in juli en augustus open zijn.
Return voor Oostende
“Naast een minimumconcessievergoeding van 20.000 euro per jaar vragen we ook een return voor het merk ‘Oostende’”, zegt Verkeyn. Concreet gaat het om een plan waarbij Oostende op een trendy en kwaliteitsvolle manier als badstad en hotspot voor dag- en verblijfstoerisme en beleving wordt voorgesteld.
De oproep lijkt op het lijf geschreven van Q Music die de voorbije jaren het mooie weer maakte. Uit de concessievoorwaarden blijkt echter dat de concessie ook open staat voor andere private omroepen (Joe en Nostalgie) en de publieke omroep (VRT-radionetten). Kandidaten kunnen zich melden tot 13 december. De stad zal de ingediende dossiers beoordelen op het bedrag dat men wil betalen, het concept van de radio-uitzending en de return voor het merk ‘Oostende’. (EFO)