Brugge blikt tevreden terug op de Triënnale. TraumA trok om evidente redenen, de coronacrisis, vooral bezoekers uit eigen land. De installatie ‘Strangler’ van Héctor Zamora in de tuin van het Gezellehuis was met meer dan 67.000 bezoekers dé publiekstrekker.
Heel wat mensen maakten dank zij de Triënnale voor hedendaagse kunsten en architectuur kennis met de minder zichtbare kant van het picture perfect Brugge. Aan de hand van verschillende installaties in de stad met het overkoepelend thema TraumA ging deze editie op zoek naar het verborgene en balanceerde ze tussen droom en realiteit, privé en publiek. De werken zorgden bij de bezoekers voor verrassing en verwondering, voor verstrooiing en verstilling.
Binnenlandse bezoekers
“Dat deze derde editie van de Triënnale een bijzondere editie zou worden, was al voor de start duidelijk”, evalueert de Brugse burgemeester Dirk De fauw. “De aanhoudende coronacrisis zorgde niet alleen voor logistieke problemen met als gevolg productionele vertraging, maar ook voor minder buitenlandse bezoekers voor Brugge. Toch is dit een erg geslaagde editie geworden, waarbij we op enorm veel enthousiasme uit eigen land mogen rekenen. ‘Triënnale Brugge 2021: TraumA’ toonde aan dat zelfs een van de zwaarste sanitaire en menselijke crisissen van de afgelopen 50 jaar de stad en haar bezoekers niet kan tegenhouden om van kunst en architectuur te genieten.”
Cultuurschepen Nico Blontrock vult aan: “Het is dankzij initiatieven zoals Triënnale Brugge, met installaties die in alle veiligheid en meestal in openlucht kunnen bewonderd en beleefd worden, dat dit coronajaar alsnog een boeiende wending nam. Ook heel wat Belgen vonden de afgelopen zes maanden de weg naar Brugge om er in het uitzonderlijke kader van de Brugse binnenstad en Zeebrugge kunst en architectuur te ontdekken.”
Ook toerismeschepen Philip Pierins is tevreden: “Triënnale Brugge sloot naadloos aan bij het spreidingsmodel uit de strategie van Visit Bruges dat meerwaardebezoekers stimuleert de gouden driehoek te verlaten en de hele stad te ontdekken.”
Horeca
Triënnale Brugge 2021: TraumA werd ook beschouwd als een hefboom om bezoekers naar Brugge uit te nodigen en hen tegelijk kennis te laten maken met de lokale handelaars, horeca en gastronomie. Ook in dat opzicht is deze editie van Triënnale Brugge volgens Els Wuyts, die het artisiteke team leidde, geslaagd: “Maar liefst 28 horecazaken in de nabijheid van het kunstenparcours verdeelden informatie en speelden met hun locatie en/of culinair aanbod in op het thema van de Triënnale.”
De installatie Strangler van Héctor Zamora was met meer dan 67.000 bezoekers dé publiekstrekker van deze Triënnale. Zijn installatie – in de vorm van een groot industrieel steigerwerk rond een grote Oostenrijkse den in de ommuurde tuin van het Gezellehuis – liet bezoekers toe om op een andere manier in interactie te treden met de boom, met de natuur en uiteindelijk met zichzelf.
Het Begijnhof, met de installatie en film Who is afraid of Natasha van de Poolse kunstenaars Joanna Malinowska & C.T. Jasper kreeg over de hele periode 85.096 bezoekers over de vloer.
Museum O.L.V. ter Potterie, aan de Potterierei, kende dankzij de installatie Disentanglement van de Amerikaanse kunstenaar Laura Splan dan weer een forse stijging in haar bezoekers: 43.097 mensen vonden hun weg naar het museum, een record in de geschiedenis van het museum.
Ook de tentoonstelling ‘De poreuze stad’, die tot 26 september te zien was in de Poortersloge, werd gesmaakt door 16.384 bezoekers.
Colonnade
De komende maanden kunnen mensen nog nagenieten. Zo heeft de stadeen bruikleen van vijf jaar voor de monumentale installatie Colonnade van het architectenduo Gijs Van Vaerenbergh afgesloten, waardoor het werk ook na Triënnale Brugge in het Baron Ruzettepark blijft staan.
Verder zullen ook de lappen die gebruikt werken in de de installatie van Nnenna Okore en het doek van Amanda Browder over de reie in Brugge blijven: zij zullen worden geschonken voor creatieve doeleinden.
Wat ook blijft, zijn de vele digitale ontwikkelingen. Zo ontwikkelde Visit Bruges een virtueel platform dat toelaat het parcours vanuit de huiskamer te bezoeken. Het gaat om een combinatie van unieke 360°beelden en video samengebracht op één platform en ondersteund in zes talen.
Podcast en catalogus
Verder maakte Triënnale Brugge een vijfdelige podcast over de geschiedenis van de stad en haar relatie met hedendaagse kunst en architectuur. De podcast was niet alleen de ideale voorbereiding voor een bezoek aan Triënnale Brugge, maar kan ook nu nog – achteraf – interessant zijn voor wie meer wil weten over de stad Brugge, haar soms duistere geschiedenis, het ontstaan van Triënnale Brugge en de evolutie doorheen de jaren.
Daarnaast verscheen een uitgebreide catalogus met bijdragen over de deelnemende kunstenaars en hun werken en essays van binnen- en buitenlandse specialisten die het thema verdiepen en toelichten van een internationaal perspectief maar ook vanuit de Brugse context.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier