Tekening van Klaas Verplancke siert opnieuw de cover van The New Yorker: “Uitzonderlijk voor een Europeaan”

Het is de tweede keer dit jaar dat een tekening van Klaas Verplancke de cover van de New York Times siert. © archief DC/New Yorker
Stefan Vankerkhoven

De Zwevegemse illustrator Klaas Verplancke kreeg op vrijdag 21 juni een origineel en leuk cadeau voor zijn zestigste verjaardag: de hoofdredacteur van The New Yorker meldde hem dat zijn tekening ‘Chilling’ in juli op de cover van dit gerenommeerde Amerikaanse kunstmagazine zal prijken. Het is de tweede keer dit jaar dat deze eer de West-Vlaamse tekenaar te beurt valt.

Op 25 maart al sierde een tekening van Klaas Verplancke de cover van The New Yorker. In juli doet hij het opnieuw. Hoewel hij jaren geleden uitweek naar Antwerpen, mogen we Klaas Verplancke een volbloed West-Vlaming noemen: hij is geboren in Zwevegem, groeide op in Kortrijk en bracht het merendeel van zijn professionele carrière door in Brugge.

Selecte pool

Klaas Verplancke behoort tot de selecte pool van illustratoren die hun tekeningen mogen opsturen naar The New Yorker. Maar dat is geen garantie dat hun creaties gepubliceerd worden, de hoofdredactie van dit Amerikaans kunstmagazine is streng en werkt maandelijks rond een thema.

“Er was een boekenspecial gepland voor de zomer”, vertelt Klaas Verplancke. “Voortbordurend op het thema ‘summer reading’ had ik een tekening gemaakt van een man die zijn boeken bewaart in zijn koelkast en met zijn benen in de frigo een boek aan het lezen was.”

Hittegolf

“Onverwachts kreeg ik een mail dat The New Yorker die tekening wou gebruiken voor haar cover van juli. New York kampt momenteel met een hittegolf, de tekening met verwijzingen naar klimaatverandering paste in de ogen van de hoofdredactie perfect.”

“Of het zo uitzonderlijk dat een illustrator twee keer in hetzelfde jaar de cover haalt? Voor Amerikaanse collega’s niet, voor een Europeaan wel. Al hebben twee andere West-Vlamingen, met name Benoit van Innis en Ever Meulen ook al meerdere keren – veel vaker dan ik – de cover gehaald. Deze zomer zal het niet meer lukken.”

“Ik sprokkel ideeën voor de wintermaanden. Het is fijn dat ik de juiste toon gevonden heb en een goede communicatie onderhoud met de redactie van The New Yorker. Drie covers op één jaar zou wel een heel straffe prestatie zijn”, knipoogt Klaas Verplancke.

Prentenboek

Zijn eerstvolgend project is het prentenboek ‘Rosa, de heel heel dappere zalm’, dat in september bij uitgeverij Querido verschijnt. “Het is een verhaal over moed en tegen de stroom in zwemmen, over reizen en niet bang zijn voor het onbekende”, zegt de auteur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier