Bezoek van de baas (VTM) : Bezoek van de aaargh
Ongemakkelijk. Mottig. Maag in de knoop. Andere organen ook. Dat zou ik voelen, mocht ik mijn overste over de vloer krijgen, zo stelde ik mij voor. De privévloer, want op de bedrijfsvloer mag die overste van mij doen wat hij wil (het is tenslotte zijn vloer). Die gedachtegang had ik aangevat naar aanleiding van het nieuwe VTM-programma ‘Bezoek van de baas’.
Ik maakte dinsdagavond kennis met Ivo Willems, commercieel directeur bij autobedrijf Cardoen, en zo klonk hij ook: „Het team is bij ons heel belangrijk”, van die holle praatjes. Ivo zocht zichzelf een junior toonzaalverkoper en ondernam een poging dat deze keer anders aan te pakken: de drie potentiële junior toonzaalverkopers zou hij bij hen thuis met een bezoekje vergasten. „Zo zal ik meer zicht krijgen op wie ze zijn”, meende Ivo. En zo kon hij ook drie keer zijn commerciële voetjes gratis onder tafel schuiven natuurlijk! Al bleek niet alle hem voorgeschotelde kost even smakelijk. „De inspanning was niet recht evenredig met het resultaat”, beoordeelde Ivo de iets te kort gekookte patatten. Die had ik nog niet gehoord in ‘Komen eten’, neen.
De commentaarstem zag Ivo aan een „drukke werkweek” beginnen. Ik zag Ivo aanbellen bij de 21-jarige Pieter, die last had van een emotioneel lief en een Frans gat in zijn talenkennis. Kandidaat nummer twee, Wouter had dan weer de verkeerde trui aangetrokken, vond Ivo, en was Het ook opeens kwijt („Ik ben het kwijt, ik ben het even kwijt”). Het was echter Martin die als eerste werd bedankt voor niet eens bewezen diensten, maar daar hield deze van afkomst Inca – zeg nooit indiaan tegen een Inca – „geen bepaald gevoel van shit aan over”. Goed voor hem.
Na een door Ivo op poten gezette dropping, waarin Wouter Het had teruggevonden, was het tijd voor het „echte werk” : klanten een auto aansmeren in de toonzaal. „Hadden ze dat niet meteen kunnen bedenken?”, bedacht ik, „en dan hadden ze het programma ‘Bezoek áán de baas’ kunnen noemen !” Nu, ik had mij eigenlijk best geamuseerd met deze eerste aflevering, al neigde het zo nu en dan wel héél erg naar een (lange) Cardoen-commercial. En Ivo, die koos uiteindelijk na een „intense week” (weer die commentaarstem) voor Wouter. Ondanks die verkeerde trui.
(Michael Cornette)
Televisie en radio
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier