Door Carlos Berghman
...

Door Carlos BerghmanGhislain Verstraete (62) en Linda Lacombe (62) waren destijds studiegenoten aan Ipsoc in Kortrijk, waar ze de richting sociaal-cultureel werk volgden. In 1977 studeerden ze samen af, daarna verloren ze elkaar uit het oog. "Tot we elkaar twee jaar geleden opnieuw ontmoetten op een tentoonstelling in Gent", vertelt Ghislain. "Daar stelden we vast dat we allebei dezelfde passie voor kunst delen. Na een bezoek aan elkaars atelier ontdekten we een rode draad doorheen ons werk. We besloten om samen een tentoonstelling te maken onder de noemer 'Lijnen en grenzen'. Intussen werkten we in Kortrijk al eens samen tijdens Buren Bij Kunstenaars. Dat was als het ware een eerste proevertje in afwachting van de expo."Ghislain was altijd in de kunstwereld actief als consulent voor musea als S. M. A. K. Gent en het Huis van Alijn. Hij volgde opleidingen schilderen en beeldhouwen aan de academie in Menen. "In mijn tentoongestelde werken heerst er een chaos van kleuren, vlakken, lijnen en punten. Het is aan de toeschouwer om daarin een betekenis te vinden", vertelt hij. "Met Henk Delabie, de curator van onze tentoonstelling, werkte ik al vaker samen. Zo organiseerden we in 2017 de kunstmanifestatie 'Bastion 10'." Linda Lacombe volgde een opleiding monumentale kunsten in Kortrijk en ze legt zich vooral toe op materieschilderen. "Door materialen als zand, houtschilfers, jute of gips toe te voegen aan de verf ontstaat er reliëf op het canvas en creëer ik een expressief oppervlak. Mijn werken weerspiegelen een individueel verhaal, dat universeel herkenbaar is voor de mensen en waaraan ze hun eigen verhaal kunnen koppelen", aldus Linda.Lijnen verdelen en verbinden, scheiden en brengen samen, openen en sluiten. Grenzen schermen af, maar wijzen ook naar nieuwe ruimtes van vrijheid. Dat is kort samengevat de basisidee van de tentoonstelling. Speciaal voor de expo verlegde Linda letterlijk en figuurlijk haar eigen grenzen door op zoek te gaan naar driedimensionale lijnen en grenzen in andere kunstvormen zoals beelden, foto's, installaties, assemblages... "Mijn speciale aandacht gaat uit naar de lijn als symbool van verbinding en herstel. Uitgangspunt is de Japanse filosofie van de schoonheid van de imperfectie, die zich vertaalt in de kintsugi-kunst. Daarbij worden waardevolle gebroken voorwerpen opnieuw gelijmd om hun schoonheid te benadrukken. De breuklijnen worden lijnen van herstel", weet de Kortrijkse kunstenares.Als inwoner van de Barakken woont Ghislain op amper een steenworp van de grens. "Menen is een grensstad. Grenzen worden het sterkst afgebakend op landkaarten en dus verwerkte ik in mijn schilderijen fragmenten van kaarten uit een oude overwinningsatlas van 1920. Op een chaotische manier merk je hoe de wereld constant verandert en hoe grenzen steeds weer verlegd worden."Ghislain en Linda experimenteerden ook door samen te schilderen en een schilderij van elkaar te bewerken. "Het was een interessante ervaring om de grenzen van het eigen werk te overschrijden en met het werk van de ander aan de slag te gaan. Op die wijze worden grenzen verbindingslijnen", besluiten de twee kunstenaars.