Museum Texture palmt internationale Instagramaccount in

Museum Texture. © JVGK
Redactie KW

@52museums. Het doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar op Instagram maakt het initiatief furore. De account biedt elke week een ander museum ergens ter wereld de kans om zichzelf te promoten aan bijna 20.000 volgers. In de krokusvakantie neemt het Kortrijkse Museum Texture de socials van @52museums een week lang over.

Als sinds de start in 2014 laat Museum Texture geregeld van zich horen en zien op sociale media. Die inspanningen blijven niet onopgemerkt, want Texture krijgt de kans om één week lang het internationale @52museums over te nemen.

@52museums is een initiatief van Mar Dixon, een Brits-Amerikaanse sociale media-experte met een groot hart voor musea én een neus voor online trends. Je kent haar misschien niet bij naam, maar misschien heb je wel al gehoord van initiatieven zoals #MuseumSelfieDay of #AskACurator? Het idee is simpel. Een jaar telt 52 weken en de Instagramaccount biedt dan ook wekelijks de kans aan een museum, groot of klein, om zich op een leuke manier te tonen aan het publiek. Een take-over account voor musea dus. De account telt ondertussen maar liefst 18.900 volgers op Instagram en bijna 4.800 volgers op Twitter. Allemaal volgers die graag zien wat leeft in musea.

In de krokusvakantie – van 4 tot en met 10 maart – neemt Texture één week lang de account @52museums over. “Sociale media zijn niet meer weg te denken”, oppert schepen van Cultuur, Axel Ronse (N-VA). “Facebook, Twitter maar ook Instagram: het zijn platformen met almaar meer gebruikers en dus almaar meer impact. Dat Texture nu na het Antwerpse diamantmuseum pas het tweede Vlaamse museum is dat deze account mag lenen, daar mogen we best fier op zijn. @52museums zal ervoor zorgen dat Texture en Kortrijk nog meer aandacht krijgen, dat is dus ook perfecte city marketing voor onze stad en onze troeven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier