Na de Black Lives Matter-protesten deze zomer, was er ook in Oostende heel wat te doen rond het standbeeld van Leopold II aan de Drie Gapers. "Verwijderen gaan we niet doen, maar er komt volgend jaar een participatie- en dekoloniseringstraject met Oostendenaars om te kijken onder welke diverse vormen we het koloniaal verleden vorm kunnen geven zowel in publieke ruimte als in de hoofden van de mensen. We denken bijvoorbeeld aan een extra beeld, een nieuw kunstwerk,... zodat duidelijk...

Na de Black Lives Matter-protesten deze zomer, was er ook in Oostende heel wat te doen rond het standbeeld van Leopold II aan de Drie Gapers. "Verwijderen gaan we niet doen, maar er komt volgend jaar een participatie- en dekoloniseringstraject met Oostendenaars om te kijken onder welke diverse vormen we het koloniaal verleden vorm kunnen geven zowel in publieke ruimte als in de hoofden van de mensen. We denken bijvoorbeeld aan een extra beeld, een nieuw kunstwerk,... zodat duidelijk is hoe de geschiedenis juist in elkaar zit. Ook op andere plekken in Oostende zouden we dit graag verwezenlijken", klonk het toen bij het stadsbestuur.Voor het huidige kunstwerk klopte het stadsbestuur aan bij kunstenfestival The Crystal Ship, dat talloze muurschilderingen in de stad maakt. Recent schilderde kunstenares Helen Bur nog het portret van Arno op het stadhuis. Nu ging acteur Matthias Schoenaerts, die streetart maakt onder de naam Zenith, aan de slag met een gevel op het Cardijnplein."Matthias is een heel grote believer van de Black Lives Matter-beweging", vertelt curator van The Crystal Ship Bjørn Van Poucke. "Hij heeft de hele discussie rond de standbeelden van Leopold II op de voet gevolgd. Ik wist dat het onderwerp hem interesseerde en hij was dan ook een logische keuze voor het werk. En een geluk bij een ongeluk, door corona heeft hij meer tijd vrij in zijn agenda."Het stadsbestuur klopte een hele tijd geleden al aan bij The Crystal Ship. "We hebben toen ook standbeelden voorgesteld, maar het idee van een muurschildering kwam er snel. We kozen voor een gevel op het Cardijnplein, waar er eerst een werk van Ricky Lee Gordon te zien was.""Dat werk was jammer genoeg al in slechte staat. Of het niet jammer is dat deze mural niet in het stadscentrum staat? Goh, het is moeilijk om een mooie, grote gevel te vinden in het centrum. Voor dit werk wilden we graag een grote muur. Ik vind dat dus eigenlijk niet zo erg."Het werk werd in een recordtempo afgewerkt door Schoenaerts, samen met een assistent. Na twee nachten stevig doorwerken, stond het er. De muur toont het standbeeld van Leopold II aan de Drie Gapers, maar afgebeeld zonder hoofd, in zwart-wit. "Eigenlijk een symbool voor gevallen macht", duidt Bjørn Van Poucke. "Met dit kunstwerk willen we niet provoceren, maar het debat op gang trekken. Daarbij is het beeld aan de Drie Gapers ook wel provocatief. We hopen dus dat dit wat balans in de schaal legt."