Kristof Van Hove (35) heeft alvast zijn droomjob gevonden: 'Na mijn opleiding als interieurarchitect aan Sint-Lucas Gent ben ik in 2012 bij Plopsa beland. Hoewel ik creatief ben opgeleid, had ik op dat moment geen enkele affiniteit met pretparken. Vandaag kan ik wel zeggen dat ik enorme voldoening put uit de creatieve invulling en het uitwerken van elk Plopsa-project. Het leukste is dat je er zoveel kinderen én volwassenen gelukkig mee maakt. Dit is meer dan een job, het is een deel van jezelf dat je aanzet om mensen telkens een wow-gevoel te geven. Die blije gezichten elke dag, daar doe ik het voor!' Dat beaamt ook junior projectm...

Kristof Van Hove (35) heeft alvast zijn droomjob gevonden: 'Na mijn opleiding als interieurarchitect aan Sint-Lucas Gent ben ik in 2012 bij Plopsa beland. Hoewel ik creatief ben opgeleid, had ik op dat moment geen enkele affiniteit met pretparken. Vandaag kan ik wel zeggen dat ik enorme voldoening put uit de creatieve invulling en het uitwerken van elk Plopsa-project. Het leukste is dat je er zoveel kinderen én volwassenen gelukkig mee maakt. Dit is meer dan een job, het is een deel van jezelf dat je aanzet om mensen telkens een wow-gevoel te geven. Die blije gezichten elke dag, daar doe ik het voor!' Dat beaamt ook junior projectmanager Ines Desmyttere (25): 'Ik heb mij technisch bijgeschoold als industrieel tekenaar en volgde een opleiding Theaterkostuum ontwerpen in Antwerpen. Toen ik na een job als tekenaar van metaalstructuren voor paardenstallen hier als 'young potential' aan de slag kon, wist ik meteen dat dit mijn ding was', zegt Ines enthousiast.'Wij zijn de 'creatieve dromers' van elk project', lacht Kristof. 'Maar CEO Steve Van den Kerkhof houdt ons wel met beide voeten op de grond. Van het budget wordt niet afgeweken! Ons investeringsteam ontwerpt elk pretpark en elke attractie van de Plopsa Group. Daarbij is Art Director Piet De Koninck het creatieve brein van het eerste uur, die ook sfeerbeelden maakt. Elke woensdag zitten we samen om onze eerste visualisatie en het masterplan met de hand uit te werken. Naast Luc Van der Biest, globaal directeur van het investeringsteam, is Dieter Deketelaere verantwoordelijk voor de technische aspecten van elk project. Als alle neuzen over de visualisatie in dezelfde richting staan, maakt architect Rudi Angst een technisch 3D-plan', legt Kristof uit.'Voor elk project zijn er bepaalde parameters. Zo moet voor het Plopsa Hotel alles van viersterrenniveau zijn. Voor het eerst hebben we ook de buitengevel gedecoreerd: om de werf proper te houden laten we 'prefab'-decoraties maken in de Filipijnen door lokale kunstenaars. Dat gaat sneller en achteraf moeten we de platen alleen monteren. Voor de kinderen is de speelwaarde belangrijk, maar voor de ouders is dat de afwerkingsgraad, want zij willen waar voor hun geld. Er moet een goed evenwicht zijn tussen het operationele en het decoratieve', klinkt het. 'We hebben doelbewust voor het thema 'theater' gekozen omdat het hotel zich ook tot een businesspubliek richt, en dan moet de uitstraling een zekere ernst hebben. Het thema past ook perfect bij het Plopsa-DNA. Van de 117 kamers zijn er 11 ingericht als themasuites rond Plopsa-figuren. Het is dan een leuke uitdaging om dagelijkse gebruiksvoorwerpen de Plopsa look & feel mee te geven. Ines en ik lijsten alles wat nodig is voor het hotel op: van bedden, lampen tot tafels, stoelen, bestek en servies. Dan zoeken we bedrijven die onze prototypes kunnen produceren en aanpassen. Onze inspiratie halen we vooral uit dagdagelijkse dingen. Piet en ik bezoeken regelmatig andere pretparken en de beurs in Orlando, het pretparken-Walhalla! Daar nemen we veel foto's, maar dat doen we ook op vakantie: een deurklink, een raam, een klein detail' Alles kan als inspiratie dienen', besluit Kristof.(Myriam Van den Putte)