Dat is minder dan verwacht, maar de verkoper - een West-Vlaamse verzamelaar - is tevreden, zegt Johan Kiggen van veilinghuis New Art. De bodemprijs voor het aquarel werd overschreden - die was vastgesteld op 200.000 euro, maar de bodemprijs voor de houtskooltekening wer...

Dat is minder dan verwacht, maar de verkoper - een West-Vlaamse verzamelaar - is tevreden, zegt Johan Kiggen van veilinghuis New Art. De bodemprijs voor het aquarel werd overschreden - die was vastgesteld op 200.000 euro, maar de bodemprijs voor de houtskooltekening werd niet gehaald, die was vastgelegd op 150.000 euro.De West-Vlaamse privé-verzamelaar die de werken verkocht, was toch tevreden, zegt Johan Kiggen. Hij wou vooral dat de werken in ons land bleven. Of ze ook in West-Vlaanderen blijven? Een werk blijft in West-Vlaamse handen maar om welk werk het gaat, mag of kan de verkoper niet kwijt.De werken krijgen nog een extra expertise in Parijs. Maar, zegt de verkoper, belangrijk is dat experts eerder al de echtheid van het werk hebben bevestigd.De opkomst in Gent zondag was beperkt. Waarschijnlijk door het goede weer. De verkopers hadden gerekend op zo'n 500 bezoekers, maar zondag waren er uiteindelijk maar 150 opgedaagd. De houtskooltekening van een kruik en het bloemenaquarel zijn werken die de jonge Vincent Van Gogh van 'prenten' heeft 'afgetekend'. Ze werden door zijn moeder in kisten bewaard. Na de dood van de moeder en van Van Gogh werd een deel van de inhoud van die kisten aan een marktkramer in Breda bezorgd. De twee jonge Van Goghs die in Gent werden verkocht maakten deel uit van die kistencollectie uit Breda. (JG)