Charles Dumolin was wat men noemt een aangespoelde Bruggeling. Op 1 maart 1952 werd hij in Torhout geboren, maar opgroeien zou hij in Koekelare. In de jaren '70 vierde hij muzikale triomfen met de duo's Demsey & Dover (1971-1973) en Lester & Denwood (1973-1981), die in 1974 monsterhits scoorden met 'Sing, Sing' en 'Angela'.
...

Charles Dumolin was wat men noemt een aangespoelde Bruggeling. Op 1 maart 1952 werd hij in Torhout geboren, maar opgroeien zou hij in Koekelare. In de jaren '70 vierde hij muzikale triomfen met de duo's Demsey & Dover (1971-1973) en Lester & Denwood (1973-1981), die in 1974 monsterhits scoorden met 'Sing, Sing' en 'Angela'.Eind de jaren '70 begon het Lester & Denwood-verhaal uit te doven. Niet erg, want in 1979 schreef Dumolin de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival in Jeruzalem: 'Hey Nana', dat door Micha Marah vertolkt werd.In die dagen leerde hij ook Ann Christy van heel nabij kennen, met wie hij ook de studio introk. Vlak voor haar dood zou hij nog enkele van zijn composities met haar opnemen. In 1997 bracht hij een cd uit ten voordele van Kom op tegen Kanker, met een toen nog niet eerder verschenen opname uit 1982 van Ann Christy.Via wijlen Freddy Cousaert, de Oostende impresario, die in dezelfde periode Marvin Gaye uit de goot en naar de Stad aan Zee haalde, kwam Dumolin in contact met deze Motown-wereldster. Samen met zijn kinderen Nona en Buddy Gaye trok Marvin zelfs in het klein kasteeltje van Dumolin en zijn eega in Gistel in. Het klikte tussen hen. In die residentie zou Gaye de basis leggen van zijn comebacksingle en wereldhit 'Sexual Healing'.Om één van Amerika's grootste soulstemmen ooit te eren, mocht Dumolin later een bronzen beeld maken. Dit bevindt zich tot op vandaag in de inkomhal van het Kursaal in Oostende en bestaat uit Gaye, die aan een vleugelpiano hits uit zijn vingers tovert.Later zou Dumolin meer voor een leven in de schaduw kiezen: als componist, producer en uitgever, hoesontwerper, multimedia-kunstenaar, grafisch ontwerper en adviseur. "Ik denk dat er in mij vele gedaantes schuilgaan. Ik zie mezelf als een kunstenaar, maar ik ben ook een trendwatcher. Ik wil de grenzen verleggen, maar dan wel als anti-vedette, want bekendheid stelt nu ook niet alles voor. Je moet voor iedereen evenveel respect hebben", vertelde hij ons ooit in een interview.Jarenlang woonde Dumolin samen met zijn vrouw Greetje, zoon Bram en dochter Janna in het pand in de Korte Vuldersstraat 30 dat Flori Van Acker nog toebehoorde. Het imposante gebouw van deze voormalige kunstschilder en directeur van de Academie Kunsthumaniora Brugge is sinds 2002 beschermd. In de tweede helft van de jaren '90 kon je er op de benedenverdieping nog terecht in Het Huis der Kunsten, een handvol jaren een kunstkroeg annex creatieve broedplaats.Het afscheid van deze artistieke duizendpoot, die op 67-jarige leeftijd overleed, gebeurt in intieme kring. In de nieuwe zaak in de Korte Vuldersstraat 30, 'Atelier Flori', zal de komende dagen een rouwregister liggen waar iedereen desgewenst iets kan inschrijven.(svv)