Twintiger probeert 100.000 euro te incasseren via ‘bug’ in kassasysteem Brugse meubelzaak

De onregelmatigheden werden vastgesteld in het Bolia-filiaal in de Zuidzandstraat in Brugge. © Google
Redactie KW

Een Brugse twintiger moest zich voor de strafrechter verantwoorden voor gesjoemel in een meubelzaak waar hij aan de slag was. Via een foutje of ‘bug’ in het kassasysteem probeerde hij 100.000 euro naar zijn rekening te versluizen.

Het gesjoemel kwam in november 2021 aan het licht toen op de hoofdzetel van de Deense meubelketen Bolia onregelmatigheden werden vastgesteld in zijn filiaal in de Zuidzandstraat in Brugge.

Vijf keer gelukt

Daar bleek geregeld een terugbetaling nodig voor goederen die nooit waren verkocht. Onderzoek wees uit dat op die manier in oktober en november een kleine 10.000 euro op de rekening van werknemer M.C. (24) was beland.

Geconfronteerd met de dubieuze transacties bekende de jonge Bruggeling dat hij misbruik had gemaakt van een ‘bug’ of fout in het kassasysteem.

“Hij scande een artikel in waarvoor zogezegd een terugbetaling nodig was en paste de prijs stevig aan in de hoogte”, verduidelijkte de procureur. “Vijf keer lukte het de beklaagde om geld op zijn rekening te ontvangen.”

Blanco strafblad

Later bleek dat M.C. in totaal liefst 100.000 euro terugbetalingen had aangevraagd. Maar van dat bedrag kon 90.000 euro tijdig worden tegengehouden. Omdat M.C. de feiten toegaf, het geld terugbetaalde en nog een blanco strafblad heeft, stelde de procureur een opschorting van straf voor.

De verdediging kon zich daarin vinden. “Mijn cliënt had de fout in het kassasysteem in januari 2021 zelf ontdekt en gemeld aan zijn overste”, pleitte meester Tom De Meester. “Hij wou eigenlijk testen of het probleem opgelost was. Een zeer domme fout waarvoor hij ontslagen werd.”

De Brugse rechtbank doet uitspraak op 1 juni. (AFr)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier