N–VA-raadslid Geert Van Tieghem klaagt aan: “Brugse stadskas loopt miljoenen euro’s mis”
Volgens gemeenteraadslid Geert Van Tieghem (N-VA) loopt de Brugse stadskas miljoenen euro’s mis, omdat beperkte snelheidsovertredingen en inbreuken op de autoluwe zones niet als Gas-boetes gesanctioneerd worden.
N-VA Brugge neemt verheugd kennis van het feit dat het Brugse Gas-kaderreglement aangepast wordt aan de wetswijziging van het Vlaams Parlement van 23 november 2023.
“De nieuwe Gas-wet is net bedoeld om het gebruik van dit instrument te verbeteren en efficiënter te maken op lokaal niveau. Zo stijgt bijvoorbeeld voor volwassenen het boetedrag naar 500 euro, waardoor de stad strengere straffen kan opleggen voor ernstige overtredingen of herhaalde vergrijpen”, zegt Geert Van Tieghem.
“Het gaat onder meer over zwerfvuil, sluikstorten, peukenvervuiling, geluidshinder en wildplassen. Dat zijn zaken waaraan iedere Vlaming zich ergert. De GAS-overtredingen in Brugge zijn al jaren in stijgende lijn en bereikten in 2023 een nieuw record. Het ging om 1.162 dossiers versus 760 in 2022.”
Andere aanpak
Volgens Geert Van Tieghem moet het Brugs stadsbestuur de zaken dringend anders aanpakken: “Niet meer boetes, maar een aantal inbreuken integreren in de Brugse GAS-regelgeving, en niet meer onder het strafrecht. Inbreuken op het C3 verkeersbord, dat de autovrije/autoluwe zone in de binnenstad aanduidt, kunnen immers ook via GAS 4 beteugeld worden. Ook foutief stilstaan/parkeren valt onder GAS 4.
“Nu gaan al deze inkomsten immers naar de federale kas, 0 euro naar de stadskas !”, stelt de N-Va fractieleider. “Dit gaat over miljoenen euro’s die de Brugse stadskas niet ontvangt ! In het derde kwartaal 2023 noteerden we 13.000 overtredingen wat de autoluwe zone betreft, dat is 58 euro per feit…”
Fietsstraten
Sedert 1 februari 2021 heeft ook elk lokaal bestuur de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met GAS-boetes (GAS 5) op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur, onder andere in fietsstraten). “Brugge maakt heden ten dage nog steeds geen gebruik van deze mogelijkheid”, vervolgt Geert Van Tieghem.
De N-VA fractie roept het stadsbestuur op om GAS 5 te introduceren, zodat ook deze ontvangsten niet langer naar de federale kas gaan, maar naar onze stadskas: “Stad Brugge kan en moet deze snelheidsovertredingen voortaan zelf sanctioneren in plaats van via het strafrecht.”
“Dit vergt enkel het aanschaffen van één of meerdere mobiele flitspalen. Met deze middelen kan de stad Brugge ook blijven investeren om de huidige verkeersinfrastructuur te verbeteren en nog veiliger te maken. Denk maar aan de heraanleg van straten fietspaden en voetpaden. Dit zal ook de kans op ongevallen verkleinen en de verkeersveiligheid in onze stad ten goed komen.”
Pestboetes?
Geert Van Tieghem ontkent dat zijn partij pleit voor nog meer boetes: “Integendeel, het mag absoluut geen pestboetebeleid worden, maar de opbrengst van alle overtredingen moet naar de stadskas komen via de GAS-regelgeving, en niet langer naar de federale kas.”
“Dit gaat jaarlijks over vele miljoenen euro’s die onze stadskas wel kan gebruiken, in deze budgettair moeilijke tijden. In 2022 beliepen de gas-ontvangsten amper 56.785 euro. We zouden forse, extra middelen krijgen om te investeren in meer verkeersveiligheid. Heel wat andere Vlaamse steden hebben hier wel reeds werk van gemaakt. ‘Waarop wacht de stad Brugge?”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier