Een client van het OCMW Wervik is aangehouden wegens verbale agressie en bedreigingen in de sociale dienst op het einde van de Nieuwstraat in Wervik. “Het lokaal bestuur heeft officieel klacht ingediend”, aldus schepen Lien Deblaere (Vooruit). “Er stond een paar dagen een bewakingsagent voor de deur tijdens de openingsuren en werden enkel nog afspraken gepland tijdens deze uren. De politie werd telkens ingeschakeld.”
“Die man vertoonde agressief gedrag, gelukkig enkel verbaal. Er was ook wat gebonk op deuren en ramen. Hij werd naar zijn aanvoelen niet of niet snel genoeg door ons geholpen. De agressie was van dien aard dat het ongezien was bij onze medewerkers die wel vaker een boze of teleurgestelde client te woord moeten staan.”
Maatregelen
“Gezien meneer al bij verschillende diensten niet meer welkom was omwille van agressief gedrag en telkens opnieuw richting sociale dienst kwam, werden maatregelen genomen. Ook onze preventieadviseur werd hierbij betrokken. We verscherpen onze afspraken rond veiligheid. We bekijken ook om de geplande aankoop van smartwatches sneller uit te voeren.”
Een smartwatch is een gebruiksvriendelijk noodoproepsysteem dat OCMW-medewerkers in staat stelt om snel en discreet via een horloge hulp in te roepen, zowel tijdens huisbezoeken buitenshuis als binnen op kantoor.
Aangehouden
De feiten dateren van enkele weken geleden. “Ondertussen is meneer aangehouden”, zegt de bevoegde schepen. “Er werd hier bewust eerder niet over gecommuniceerd om de medewerkers de nodige rust te geven na dit voorval. Er constant over aangesproken worden zou hierbij niet helpen. Het was serieus verschieten maar gelukkig hebben we een warm team dat hier samen op de juiste wijze mee omgaat.”
Eerder beslist het schepencollege dat er meer camera’s komen aan de sociale dienst. Nu hangt er aan de gevel vooraan één.